úterý 15. července 2014

Knihoběžník 6



Je tu opět úterý a s ním i další ukrytá kniha. Původně měla být poslední, ale rozhodla jsem se pro velký úspěch v akci pokračovat a až do konce prázdnin každý týden v úterý schovat jednu knihu. Snad Vám tak trošku zpříjemním městské léto. 


I vy se můžete stát knihoběžníkem. Jak na to? Stačí když knihu najdete. Na první stránce je vlepený návod jak postupovat - připojíte a zaregistrujete se na stránkách www.knihobeznik.cz , vložíte ID a heslo nalezené knihy, knihu přečtete a pak opět pošlete dál. Stanete se tak součástí příběhu knihy.

Samozřejmě se můžete zapojit i tak, že do oběhu vypustíte vlastní knihu. Podrobný popis "jak na to" i s moc milým videem najdete zde


Tentokrát můžete hledat v knihoběžnické akci klasický dystopický román 1984 od George Orwella. Vypráví příběh muže jménem Winston Smith, který žije v blíže nespecifikované budoucnosti, kdy je svět rozdělen na tři totalitní mocnosti: Oceánii, Eurasii a Eastasii. Winston žije na britských ostrovech, které jsou součástí Oceánie. Stát vede Velký bratr, který hlásá ideologii Angsoc. Pořádek a správně ideologické myšlení udržuje a kontroluje tajná policie. Názory neslučitelné s Angsoc se trestají vaporizací, tedy fyzickým i psychickým vymazáním dané osoby. 

Winston pracuje pro Ministerstvo pravdy, kde upravuje neideologicky správné historie. Pochybuje o správnosti svého konání, v čemž ho podporuje kolega O´Brien. Navíc se zamiluje do úřednice Julie. Láska je však systémem zakázaná a tak s Julií často utíká mimo dosah špionážní techniky a pomáhá šíření revolučních myšlenek. Dokáže se postavit systému? Podaří se mu s Julií uniknout Velkému bratrovi, který všechno a všechny vidí? 

Kam jsem tentokrát knihu ukryla? Tematicky nejpříhodnější mi přišlo náměstí Spojenců, známé taky pod názvem "Ruďák". Dříve tam sídlil Okresní národní výbor KSČ. Když jsem byla malá, chodila jsem tam s babičkou a se sestrou na zmrzlinu a na návštěvy za babiččinou kamarádkou. Cákaly jsme na sebe vodou z fontány a mám takový mlhavý pocit, že tam stála i nějaká socha, která už tam taky není. Bohužel na internetu jsem nenašla žádnou dobovou fotku, tak pokud si vy třeba vzpomenete, co tam bylo za památník, nebo jestli tam vůbec nějaký byl, určitě mi dejte vědět.

Knížku najdete schovanou pod obrubou kašny. Pár vteřin jsem uvažovala, že bych potrápila hledače a knihu umístila na kamenný leknín uprostřed, ale nechtělo se mi ráchat ve vodě.

Protože Orwell je povinná četba a ta nikdy moc netáhla, rozhodla jsem se, že pro úspěšného hledače přidám ke knize malý bonus. Včera jsem dělala záložky, a tak jednu z nich najdete i v románu 1984. 

Přeji Vám dobrý lov a příjemné počtení :-)









3 komentáře:

  1. Škoda že takové akce vždy probíhají jen v Praze nebo podobně velkych městech k nam to nikdy nedoputuje

    OdpovědětVymazat
  2. V tonto si dovolím s Vámi nesouhlasit. Prostějov není nijak zvlášť velké město. Je to spíš o chuti jít a něco udělat.....

    OdpovědětVymazat
  3. Škoda, že se tato kniha nejspíše ztratila. Byl jsem tam snad jen dvě hodiny po uveřejnění a už tam nebyla. K tomu si ji chci už dlouhou dobu přečíst, protože v knihovně je většinou zabraná. Také mě mrzí, že si s tím dáte práci a pak je kniha bůhvíkde u bůhvíkoho :( Každopádně velice děkuji za zpestření prázdnin knižním dobrodrůžem :)

    OdpovědětVymazat