středa 25. ledna 2017

Tady byla Britt Marie

Název: Tady byla Britt Marie
Autor: Fredrik Backman
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2016 
Počet stránek: 367









Celkové hodnocení: *****



Jonas Jonasson a Fredrik Backman rozdělili před pár lety čtenářskou obec na dva tábory. Jedni vychvalovali Stoletého staříka a druzí Muže jménem Ove. Já patřila do skupiny fandící Ovemu. Když pak vyšla kniha Tady byla Britt-Marie nějak jsem si na ni pořád nemohla udělat čas. Až koncem loňského roku jsem se k ní konečně dostala.

Britt-Marie je dáma v nejlepších letech. Většinu svého života strávila péčí o domácnost, svého manžela Kenta a jeho děti. Britt-Marie miluje leštidlo na okna Faxin a na všechny problémy v domácnosti používá jedlou sodu a prášek do pečiva. Má ráda svůj balkon a když se za večeři poděkuje. Britt-Marie od svého manžela odešla, když zjistila, že ji podvádí s jinou a skončila sama v hotelovém pokoji s obavou, že kdyby se jí něco stalo, nikdo si toho ani nevšimne. Proto se rozhodne najít si práci, aby byla potřebná, aby se o ní vědělo. A tak se stane na nějaký čas správcovou zchátralého domu dětí a mládeže v bohem zapomenuté švédské vesničce Borg.


"Britt-Marie by možná ještě něco dodala, ale v tu chvíli si všimne krysy. Krysa si to štráduje přes zmrzlé louže na štěrkovém parkovišti a dosahuje velikosti běžné pokojové rostliny. Britt-Marie si později vybaví, že měla zcela nepochybně v úmyslu hlasitě se rozkřičet. To už ale bohužel nestihne, neboť v tu chvíli se jí zatmí před očima a Britt-Mariino tělo se bezvládně skácí na zem.

K prvnímu Britt-Mariinu kontaktu s fotbalem v Borgu dojde, když dostane míčem do hlavy."


A tak se Britt-Marii seznámí s Borgem a jeho obyvateli a především borgským fotbalovým týmem. 

Borg je malé městečko, kde si každý vidí do talíře. Kvůli celosvětové finanční krizi pomalu umírá. Většina obyvatel přišla o práci a a veškerý život se jako by zastavil. Z každého rohu je cítit zoufalství a strach z toho, co bude dál. Fotbal je jediné odreagování místních dětí. "Když hrají, nic je nebolí." Britt-Marie tam přichází jako naprostý cizinec a zpočátku neví, koho kam zařadit. Postupně však získává přátele a nakonec si v maloměstském světě najde i ona svoje místo.

Na rovinu - nemám ráda fotbal. Nikdy mě ta hra nebavila a ani jsem ji nikdy nechápala. Banda chlapů v podkolenkách lítá za kulatým nesmyslem přes hřiště, které je tak veliké, že než doběhnou z jedné strany na druhou, stihnu uvařit oběd o pěti chodech.

Knížka Fredrika Backmana mi však tento sport ukázala v úplně jiném světle. Najednou jsem pochopila, že fotbal je hlavně o týmovém duchu, o přátelství a o tom, jak je důležité společně čelit nepřízni osudu. Tady byla Britt Marie však není kniha jenom o fotbalu. Je také o koncích, o nových začátcích, a o tom, jak je těžké postavit se na nohy, které jste dlouho nepoužívali a jak je bolestné ztratit někoho blízkého.

Postava Britt-Marie mě na začátku spíš odpuzovala a rozčilovala. Postupně jsem ale začala chápat, proč je tato postarší dáma taková, jaká je a začala ji mít ráda a trošku ji i obdivovat. Na konci jsem ji už nepokrytě zbožňovala a i nějaká ta slza ukápla.

Backmanovi se podařilo z jednoduchých kulis a s minimálním množstvím postav vytvořit barvitý příběh, který vás pobaví, poučí a dojme zároveň. Věčně věků nalitá majitelka samoobsluhy, která je na vozíčku, nesmělý policista, který chodí na kdejaký kurz, divoká Vega, která se svými dvěma bratry roste jak dříví v lese, slepá dcera bývalého trenéra, Sami, který umí správně skládat příbory a poděkovat za večeři... tihle všichni vám přirostou k srdci a budou vám po přečtení knihy hrozně moc chybět.

Díky Britt Marii jsem prožila moc příjemné chvilky. Uvědomila jsem si, že kde je touha, je i cesta a nic není nemožné, pokud si něco moc a moc přejete. Důležité je neztrácet víru a naději, že nakonec všechno dobře dopadne. Originální bylo i rozdělení lidí podle toho, kterému týmu fandí. Fotbalový fanoušek ze mě asi nikdy nebude, ale kdybych si měla přece jen vybrat, nejspíš bych fandila Liverpoolu ;-)



Kdy Tady byla Britt Marie rozhodně číst
  • milujete fotbal
  • máte rádi příběhy, které vás chytnou za srdce
  • četli jste Muž jménem Ove a líbil se vám


Kdy Tady byla Britt Marie rozhodně nečíst
  • nesnášíte fotbal
  • příběhy o starých dámách vás neberou
  • patříte do tábora Stoletého staříka, který vylezl oknem


O autorovi


Fredrik Backman se narodil v roce 1981. Pochází se Stockholmu. Studoval teologii, ale studium přerušil a stal se řidičem kamionu.  Oženil se v roce 2009 a v následujícím roce se stal hrdým otcem. Pravidelně píše sloupky do švédských novin a na své blogy. Zatím vydal celkem 4 knihy - Vše, co můj syn potřebuje vědět o světě (2012), Muž jménem Ove (2012) a Babička pozdravuje a omlouvá se (2013) a  Tady byla Britt-Marie (2014).



6 komentářů:

  1. Musím říct, že Britt-Marie se mi fakt líbila. Poslouchala jsem ji jako audio knihu a Valérie Zawadská byla do té role perfektní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se k ní dlouho nemohla dostat, ale jsem ráda, že jsem si na ni vyšetřila chvilku. Úžasná věc, líbila se mi z Backmanových knih asi nejvíc. Jsem zvědavá, s čím přijde příště ;-) Audio knihu jsem nezkusila, ale díky za tip :-)

      Vymazat
    2. To audio bych si taky moc rada poslechla :) Valerie Zawadska se na to skvele hodi! Mne se Britt Marie taky libila a hodne, i kdyz Backman hraje na city, ale mne takovahle hra zkratka bavi :)

      Vymazat
    3. Jj, taky by mi tam seděla. Audioknihu máme v práci, asi si na ni počíhám ;-) Je to pravda, Backman je cíťa, ale jeho příběhy mají i vtip a zajímavý nápad. Takže klidně ať si hraje, mě jeho knížky zatím moc baví :-)

      Vymazat
  2. Krásně napsaná recenze. Četla jsem knížku a před pár dny došlo i na audioknihu, kterou jsem dneska doposlechla - a poprvé jsem brečela u žehlení prádla :-D Je to krásná dojemná kniha. A ačkoliv nejsem milovnice fotbalu, Britt-Marii jsme si tedy zamilovala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-) Audioknihu mám taky doma a už se těším zas na nějakou delší cestu vlakem, protože to si většinou něco pouštím :-) Taky fotbal nesnáším, ale Britt Marii mi ho ukázala v úplně jiném světle a jsem za to moc ráda :-)

      Vymazat