středa 18. ledna 2017

Apollónův pád - Utajené orákulum

Název: Apollónův pád - Utajené orákulum
Autor: Rick Riordan
Nakladatelství: Fragment, s.r.o.
Rok vydání: 2016 
Počet stránek: 360









Celkové hodnocení: *****



Moje babička byla učitelka. Její oborem byla čeština, zeměpis a dějepis. Její vášní byli Přemyslovci, starověký Egypt, Řecko a Řím. Není tedy divu, že jako malá jsem místo pohádek O Smolíčkovi nebo O Červené karkulce usínala u vyprávění o Prométheovi, Ikarovi nebo o děsivém Mínotaurovi. Filmové příběhy poloboha Percyho Jacksona mě vždycky hrozně bavily a připomínaly mi časy, kdy jsem byla malá holka a poslouchala babiččiny příběhy. Popravdě jsem však už nechtěla číst něco, co už jsem viděla v kině. Proto jsem uvítala sérii Apollónův pád, která se sice odehrává ve světě Percyho Jacksona, ale hlavní postavou je někdo jiný.


Představte si, že jste bůh slunce - Apollón. Krutě hustej nesmrtelnej megafrajer, který jezdí po obloze v luxusním ohnivým fáru. Jste skvělý muzikant, který svou hudbou přinutí i kámen slzet, patron lučištníků a lékařů k tomu a jako bonus jste fakt fešák. Zkrátka celý svět smrtelníků vám leží u nohou. Máte to? No a teď si představte, že vás o tohle všechno připraví a vrazí vás do pubertálního smrtelného těla, probudíte se mezi odpadky, okradou vás a zachraňovat vás musí malá holka. A co je nejhorší - máte beďary....


"To je hrůza!" vyjekl jsem. "To je - to je akné?"
Nesmrtelní bohové nemají akné. Je to jedno z našich nezadatelných práv. Ale když jsem se naklonil ke sklu, viděl jsem, že mám kůži jako zjizvenou krajinu plnou hrbolů a vřídků.
Zaťal jsem ruce v pěsti a zakvílel jsem ke krutému nebi:"Die, co jsem ti provedl, že jsem si tohle vysloužil?"
Meg mě zatahala za rukáv. "Seberou tě policajti."
"No a co? Stal se ze mě puberťák, a ještě k tomu takový! Vsadím se, že nemám ani...." Mrazilo mě strachem, když jsem si vyhrnoval tričko. Břicho jsem měl samou modřinu po přistání v popelnici a po té nakládačce. Ale co bylo horší, měl jsem špeky."


Není divu, že se chce Apollón co nejdříve vrátit zpátky na oblohu. Proto se se svojí novou kamarádkou, malou a hodně svéráznou polobohyní Meg, vydává do tábora polobohů, kde, jak doufá, najde odpovědi a pomoc.

Zápletka stojí převážně na špičkování Apollóna a Meg. Jeden druhému lezou na nervy, ale okolnosti je nutí být spolu a tak musí spolknout hořkou pilulku vzájemné nevraživosti a spolupracovat. 

Apollón se chová jako ukňouraný fracek. Nic mu není dost dobré, nic nefunguje podle jeho představ a co víc - chtějí po něm hrdinské činy i přesto, že nemá žádné božské schopnosti! Hrůza hrůz!!

Oproti tomu Meg je otrlá až až a nerozhodí ji ani banda příšer z podsvětí. Navíc má jisté božské schopnosti, které jí Apollón může jen tiše závidět.

Knížkou se mihne i Percy Jackson, ale pouze okrajově. Má svých starostí dost a svět musí tentokrát zachraňovat někdo jiný.

Polobozi a nadpřirozené bytosti starověkého světa zasazené do moderních kulis jsou vždy vděčným tématem a Riordan ho maximálně vytěžil. Dobře ví, jak čtenáře zaujmout a nadchnout. Příběh je plný napětí, zajímavých dějových zvratů i humorných scén.

I když je kniha určena pro mladší čtenáře, skvěle jsem si ji užila. Odpoutala jsem se od všedních starostí a s napětím sledovala, jak si hlavní dvojice povede. Příběh pěkně "táhl" a s koncem každé kapitoly jste měli pocit, že se nutně musíte dozvědět, jak to bylo dál. Některé věci týkající se starořeckých bohů a pověstí sice byly přitažené za vlasy a některé obludky byly i na mě krapet moc (například Broskvík), ale je to pohádka, ne historická studie a je potřeba ji i tak brát.

Kniha má otevřený konec, takže nezbývá než se těšit na další dobrodružství malé paličaté Meg a nebohého zavrženého Apollóna. A než bude na trhu, že bych vyzkoušela Riordanovu egyptskou sérii.......



Kdy Apollónův pád - Utajené orákulum rozhodně číst
  • milujete řecké báje a pověsti
  • jste fanda do pohádek
  • líbily se vám filmy o Percy Jacksonovi

Kdy Apollónův pád - Utajené orákulum rozhodně nečíst
  • jste realista
  • zajímají vás jen "dospělácká" témata
  • jste historický puntičkář


O autorovi

Rick Riordan se narodil v roce 1964. Téměř 15 let působil jako učitel angličtiny a historie na veřejných i soukromých školách v Kalifornii a texaském San Antoniu. Po těžkém rozhodování se povolání učitele vzdal a začal se plně věnovat psaní knih pro děti i dospělé, za které získal řadu cen, mimo jiné i tři nejprestižnější americké literární ceny v žánru mystery. Momentálně žije v San Antoniu se svou manželkou a dvěma syny.


8 komentářů:

  1. Moc povedená recenze :) Knihy od Ricka Riordana u nás čte celá rodina, takže i na Apollonův pád se určitě chystám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-) Určitě si ho nenech ujít. Já teď uvažuji nad tou egyptskou sérií, tak snad si na ni najdu chvilku ;-)

      Vymazat
  2. Tohle vypadá hodně povedeně a vtipně. Percy Jackson mě zatím nějak minul, ale tohle si ujít nenechám :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo jo, je to povedená taškařice. Pokud máš ráda fantasy pohádky, určitě do toho jdi ;-)

      Vymazat
  3. pěkná recenze, líbila se mi a se vším souhlasím. Rozhodně se těším na další díl.

    Každopádně si přečti i jiné knihy od Riordana. Film s nimi nemá vůbec nic společného kromě jména

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Na nočním stolku mi leží Rudá pyramida, tak snad si na ni časem taky najdu čas ;-)

      Vymazat
  4. Filmy Percy Jackson jsou oproti knížkám takový čajíček - a navíc je to celé dost překopané. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jo.... si mě nahlodala... Snad se k tomu časem propracuju ;-)

      Vymazat