neděle 23. října 2016

Hrníčková kuchařka

Název: Hrníčková kuchařka
Autor: Zdenka a Vladimír Horecký
Nakladatelství: Euromedia Group, k.s. - Ikar
Rok vydání: 2016 
Počet stránek: 259








Celkové hodnocení: ***




Jste majitelem pidikuchyňky ve které na váhu nezbývá místo? Nebo vás vážení jednoduše obtěžuje? Hrníčková kuchařka nabízí příjemnou alternativu, kdy vám k odměření surovin stačí obyčejný hrnek. 

Ještě než začnete se samotným vařením, je dobré si prostudovat úvodní tabulku pro odměřování surovin. Proč? Třeba proto, abyste použili správný hrnek. Není totiž hrnek jako hrnek a s takovým půllitrákem na čaj byste toho moc neuvařili... V úvodu najdete i základní postupy a recepty na piškotové, listové, odpalované, kynuté a třené těsto.

Pak už následují recepty. Většinou se jedná o sladká jídla, ale v kuchařce najdete i pár slaných receptů. Jsou rozděleny do 10 sekcí na koláče, bábovky a chlebíčky, řezy a rolády, dorty, drobné pečivo, nepečené moučníky, slané pečivo, moučníky na sváteční dny, smažené moučníky a dezerty z pánve a závěrem slané koláče a chléb.

Kuchařka obsahuje celkem 300 receptů a já si na otestovaní vybrala následující tři.


První přišel na řadu Dámský rozmar. Kromě názvu mě zaujala kombinace třeného a kynutého těsta. Příprava byla velice jednoduchá a spojení křehkého těsta, meruňkové marmelády a peřinky z bílků dotažená vlašskými ořechy bylo opravdu rozmarné. Ideální dobrota, když vás honí mlsná a máte chuť jen na něco malého a rychlého.



Jako druhé přišly na řadu Slaninové koláčky. Koláčky byly z kynutého těsta, které se velmi podobalo těstu na klasické rohlíky. Vršek koláčků pak zdobila směs anglické slaniny, nadrobno nakrájené kapie a cibule. S těmito koláčky, vínem, milou společností a třeba dobrým filmem vykouzlíte romantický večer nato tata. A nebo s nimi můžete uctít elektrikáře, který vám přišel opravit zásuvku, jako já.




Nakonec jsem se pustila do Rolády s makovou náplní. Většinou ji peču z kynutého těsta, tato však byla z těsta piškotového. Promazaná byla meruňkovou marmeládou a krém byl ze šlehačky, do které byl přidaný mák svařený s trochou mléka a cukru. Co vám budu vykládat, při ochutnávání jsem si málem ukousala prsty. Roláda byla báječně šťavnatá a mizela přímo před očima. Polovinu jsem ještě vzala na otestování kolegyním do práce, to abych v tom přibírání a špekatění nebyla sama. Po roládě se jen zaprášilo a většina knihovnic měla ten den makové úsměvy.


Hrníčková kuchařka mi připomněla kuchařky, které vycházely v 80. letech a díky ní jsem se přenesla v čase a připomněla jsem si jídla, na kterých jsem vyrůstala.

Přesto bych měla ke kuchařce pár výtek. Přece jenom u kuchařek bývá grafická stránka hrozně důležitá. Tady se bohužel fotograf moc nepředřel. Jídla jsou podivně nasvícená a k vrcholu aranžérského pekla patří asparágus a karafiát. Taky názvy jako "Marcelčin zákusek" u mě vyvolávaly lehké nervové tiky. Když jsem pak v surovinách viděla "dortová náplň v prášku", otevírala se mi kudla v kapse. Taky jsem nikde nenašla, v moderních kuchařkách už celkem běžné, údaje o množství porcí a kaloriích nebo alergenech.

Zkrátka a dobře, je to taková ta typická lidová kuchařka stylem připomínající Mimibazar nebo recepty Ládi Hrušky. Přesto se i v tomto kulinářském trní dají nalézt růže. Jen bohužel receptů je v knížce tolik, že snadno zaniknou a to je obrovská škoda.

Závěr? Zmlsaní gastrofajnšmekři by vám ji nejspíš omlátili o hlavu, ale vaše maminky, babičky nebo tchýně se nad ní budou tetelit blahem. Doporučila bych ji všem, kdo si nedělají moc hlavu se zdravou výživou a kaloriemi. A pokud si chcete šplhnout v rodinném žebříčku vhodným dárkem pro mamku nebo babičku, je tahle kuchařka opravdu dobrá volba.



Kdy Hrníčkovou kuchařku rozhodně číst
  • rádi mlsáte 
  • baví vás pečení
  • nemáte doma kuchyňskou váhu

Kdy Hrníčkovou kuchařku rozhodně nečíst
  • je vám měné než 35 let
  • mimibazar považujete za peklo na internetu
  • jste vegan, hlídáte si kalorie nebo vyznáváte bezlepkovou kuchyni


Podobné knihy


Za úžasný kulinářský zážitek děkuji nakladatelství Ikar, kde kromě dalších skvělých knížek najdete i Hrníčkovou kuchařku.


Žádné komentáře:

Okomentovat