Nakladatelství: Kniha Zlín
Rok vydání: 2016
Počet stránek: 300
Za sedm dní stvořil Bůh svět. Za stejný počet dní se Sarah Thorntonová pokusila poodhalit zákulisí světa umění zvědavým laikům i zapáleným uměleckým fanouškům.
Kniha má sedm kapitol. Obsahuje sedm různých vhledů do fascinujícího zákulisí moderního umění. Potkáte se v nich jak s umělci, tak i dealery, kurátory, kritiky, sběrateli nebo specialisty aukční síně. Příběhy se odehrávají v šesti městech ležících v pěti zemích. Každá kapitola je deníkovým záznamem jednoho dne. Všechny příběhy jsou postaveny na desítkách detailních rozhovorů a mnoha hodinách autorčina zákulisního pozorování.
Aukce podrobně zachycuje průběh večerní dražby v Christieś v newyorském Rockefellerově centru. Dozvíte se, co obnáší práce specialisty aukční síně (to je ten pán co vykřikuje ceny a na závěr hlasitě ťukne kladívkem), jak dražbu vnímají umělci, prodávající a samozřejmě ti, co nakupují.
"Nákup je velmi snadný. Mnohem těžší je odolávat pokušení koupit. Musíte být vybíravý a náročný, protože nákup díla je nesmírně uspokojujícím a mužným činem."
Aukce je místo, kde umělecká díla končí. Seminář oproti tomu zkoumá zrod a život umělců na legendárním kurzu kalifornského Institutu umění.
"Hledáme studenty, kteří mají aspoň jiskru originality. Může působit jako excentričnost nebo paličatost, každopádně chceme studenty, kteří jsou nějakým způsobem se svým okolím na štíru."
Kapitola Veletrh se soustředí na veletrh umění Art Basel v Basileji a odhaluje zákulisí výstavy, organizaci i vztahy mezi jednotlivými účastníky.
"Umělec se taky nestane umělcem přes noc, tedy ani sběratel by se neměl stát sběratelem přes noc. Je to celoživotní proces."
V kapitole Cena pak najdete příběhy o debatě, posuzování a veřejné prezentaci. Stáváme se svědky schůzky poroty britské Tate Gallery, kde se má rozhodnout o tom, který ze čtyř kandidátů vystoupí na pódium při slavnostním předávání Turnerovy ceny, aby převzal šek na 25 000 liber. Kapitola ukazuje podoby soupeření mezi umělci a vztah mezi nimi, médii a muzeem.
"Cena bude mít hodnotu jen potud, pokud bude dávána umělcům, kteří mají respekt anebo jsou u nich v relativně krátkém čase potvrzeny zásluhy, kterých si dosud nikdo nevšiml. Platnost soutěže potvrzují její výsledky."
Časopis oproti tomu ukazuje funkce umělecké kritiky. Pod autorčiným drobnohledem se ocitnou nejdřív editoři časopisu Artforum International a pak vlivní kritici a kunsthistorici.
"Objektivní názor je samozřejmě protimluv, ale to nás nemůže zastavit."
Ateliér zachycuje tvorbu umělce Takašiho Murakamiho v jeho třech dílnách a slévárnách v Japonsku.
"Myslel jsem si, že mé zaměstnance motivují peníze, ale pro tvořivé lidi je nejdůležitější pocit, že se něco učí."
Poslední kapitola, s názvem Bienále, se pak odehrává v Benátkách. Benátské bienále se sice tváří jako vynikající příležitost užít si dovolenou, ve skutečnosti se však jedná o velice intenzivní profesionální událost.
"Všichni tajně očekávají, že se jim prostě stane něco krásného."
Sarah Thornton mě jednoznačně přesvědčila, že svět moderního umění je daleko složitější a živější než jsem si kdy myslela. Kdybych měla knihu popsat jedním slovem, zvolila bych "vášeň". Divokost z ní cákala na všechny strany, až jsem si připadala jak v ateliéru nějakého dekadentního malíře.
I když se nejedná vyloženě o beletristické dílo, tempo autorka nasadila sakra rychlé. Jedna inspirativní myšlenka stíhala druhou a než jsem se stihla nadechnout, už jsem byla v úplně jinde, v jiném městě, na jiném kontinentě, v jiném světě.
Kniha Sedm dní ve světě umění jednoduše, přehledně a srozumitelně a od základů ukazuje svět, který záleží na křehkém vkusu většiny. Výlet do světa umělecké smetánky jsem si náramně užila a jsem ráda, že jsem díky autorce mohla nahlédnout pod prsty nejen umělcům, ale v podstatě všem, co mají s uměním něco společného.
Kniha má sedm kapitol. Obsahuje sedm různých vhledů do fascinujícího zákulisí moderního umění. Potkáte se v nich jak s umělci, tak i dealery, kurátory, kritiky, sběrateli nebo specialisty aukční síně. Příběhy se odehrávají v šesti městech ležících v pěti zemích. Každá kapitola je deníkovým záznamem jednoho dne. Všechny příběhy jsou postaveny na desítkách detailních rozhovorů a mnoha hodinách autorčina zákulisního pozorování.
Aukce podrobně zachycuje průběh večerní dražby v Christieś v newyorském Rockefellerově centru. Dozvíte se, co obnáší práce specialisty aukční síně (to je ten pán co vykřikuje ceny a na závěr hlasitě ťukne kladívkem), jak dražbu vnímají umělci, prodávající a samozřejmě ti, co nakupují.
"Nákup je velmi snadný. Mnohem těžší je odolávat pokušení koupit. Musíte být vybíravý a náročný, protože nákup díla je nesmírně uspokojujícím a mužným činem."
Aukce je místo, kde umělecká díla končí. Seminář oproti tomu zkoumá zrod a život umělců na legendárním kurzu kalifornského Institutu umění.
"Hledáme studenty, kteří mají aspoň jiskru originality. Může působit jako excentričnost nebo paličatost, každopádně chceme studenty, kteří jsou nějakým způsobem se svým okolím na štíru."
Kapitola Veletrh se soustředí na veletrh umění Art Basel v Basileji a odhaluje zákulisí výstavy, organizaci i vztahy mezi jednotlivými účastníky.
"Umělec se taky nestane umělcem přes noc, tedy ani sběratel by se neměl stát sběratelem přes noc. Je to celoživotní proces."
V kapitole Cena pak najdete příběhy o debatě, posuzování a veřejné prezentaci. Stáváme se svědky schůzky poroty britské Tate Gallery, kde se má rozhodnout o tom, který ze čtyř kandidátů vystoupí na pódium při slavnostním předávání Turnerovy ceny, aby převzal šek na 25 000 liber. Kapitola ukazuje podoby soupeření mezi umělci a vztah mezi nimi, médii a muzeem.
"Cena bude mít hodnotu jen potud, pokud bude dávána umělcům, kteří mají respekt anebo jsou u nich v relativně krátkém čase potvrzeny zásluhy, kterých si dosud nikdo nevšiml. Platnost soutěže potvrzují její výsledky."
Časopis oproti tomu ukazuje funkce umělecké kritiky. Pod autorčiným drobnohledem se ocitnou nejdřív editoři časopisu Artforum International a pak vlivní kritici a kunsthistorici.
"Objektivní názor je samozřejmě protimluv, ale to nás nemůže zastavit."
Ateliér zachycuje tvorbu umělce Takašiho Murakamiho v jeho třech dílnách a slévárnách v Japonsku.
"Myslel jsem si, že mé zaměstnance motivují peníze, ale pro tvořivé lidi je nejdůležitější pocit, že se něco učí."
Poslední kapitola, s názvem Bienále, se pak odehrává v Benátkách. Benátské bienále se sice tváří jako vynikající příležitost užít si dovolenou, ve skutečnosti se však jedná o velice intenzivní profesionální událost.
"Všichni tajně očekávají, že se jim prostě stane něco krásného."
Sarah Thornton mě jednoznačně přesvědčila, že svět moderního umění je daleko složitější a živější než jsem si kdy myslela. Kdybych měla knihu popsat jedním slovem, zvolila bych "vášeň". Divokost z ní cákala na všechny strany, až jsem si připadala jak v ateliéru nějakého dekadentního malíře.
I když se nejedná vyloženě o beletristické dílo, tempo autorka nasadila sakra rychlé. Jedna inspirativní myšlenka stíhala druhou a než jsem se stihla nadechnout, už jsem byla v úplně jinde, v jiném městě, na jiném kontinentě, v jiném světě.
Kniha Sedm dní ve světě umění jednoduše, přehledně a srozumitelně a od základů ukazuje svět, který záleží na křehkém vkusu většiny. Výlet do světa umělecké smetánky jsem si náramně užila a jsem ráda, že jsem díky autorce mohla nahlédnout pod prsty nejen umělcům, ale v podstatě všem, co mají s uměním něco společného.
Kdy knihu Sedm dní ve světě umění rozhodně číst
- zajímá vás zákulisí uměleckého světa
- jste fanoušek moderního umění
- dokážete ocenit krásnou věc
Kdy knihu Sedm dní ve světě umění rozhodně nečíst
- Andy Warholl nebo Jacson Pollock vám absolutně nic neříkají
- vadí vám cizí slova v textu
- rozhovory o uměleckých dílech vás nudí
Podobné knihy
Za skvělý čtenářský zážitek děkuji nakladatelství Kniha Zlín, kde mimo knihy Sedm dní ve světě umění najdete i další super tituly.
Žádné komentáře:
Okomentovat