středa 25. listopadu 2015

Zvěrolékař a kočičí historky

Název: Zvěřolékař a kočičí historky
Autor: James Herriot
Interpret: Michal Pavlata
Rozsah: 1 hod 53 min









Celkové hodnocení: *****



Když mi bylo 14 hrozně moc jsem chtěla být veterinářkou. Doslova jsem hltala knížky Jamese Herriota o jeho veterinární praxi na anglickém venkově. Dokázal neskutečně poutavě vyprávět o svých čtyřnohých pacientech i jejich dvounohých pánech. Od skvělé dráhy zvířecí doktorky mě odradila práce s velkými zvířaty, jako jsou koně, ovce, prasata. A tak neběhám po dědinách a netelím krávy ani neočkuji králíky. Bydlím v paneláku a doma mi kromě dětí dělají radost jen dvě agamy vousaté Šája a Šíva a černá britská kočka Alžbětka. Přesto jsem na knihy Jamese Herriota nezanevřela a nabídku zrecenzovat audioknihu Zvěrolékař a kočičí historky jsem přijala s velký nadšením.

Kniha nebyla příliš dějově obsáhlá. Týkala se, jak název napovídá, pouze příběhů z autorovy veterinární praxe, které se točily kolem koček a jejich páníčků. Mohli jste se tak seznámit se společenským kocourem Oskarem, maskotem místní cukrárny Alfrédem, s něžnou kočičkou Emili a s dalšími chlupatými osobnostmi. Některé příběhy byly úsměvné, u některých mi ukápla slzička. Všechny však vyzařovali velkou lásku a oddanost k těmto okouzlujícím tvorům.

Krátkou ukázku z si můžete poslechnout ZDE.

Michal Pavlata má bohaté divadelní zkušenosti a opravdu nezaměnitelný hlas. Čas mi s ním plynul příjemně a melodicky. Svým přednesem dokázal posluchače snadno vtáhnout do děje. Některé emotivně vypjaté scény jsem i oplakala. Jediné, co mě při poslechu rušilo byly zvuky prskající kočky, které oddělovaly jednotlivé kapitoly. Osobně bych dala přednost nějakému mírnějšímu kočičímu projevu.

Tuto audioknihu bych doporučila všem milovníkům koček. Možná i "pejskaři" by si ji měli poslechnout. Třeba by pak přestali ohrnovat nos nad kočičí náturou a začali si těchto nádherných šelmiček víc vážit. Zkrátka milé vyprávění, které může poslouchat máma, táta, babička i děda, zkrátka celá rodina.


Za příjemný poslech bych ráda poděkovala Audiotece.cz, kde najdete nejen Zvěrolékař a kočičí historky , ale i spoustu dalších zajímavých audioknih.


O autorovi

James Herriot , občanským jménem James Alfred Wight, se narodil 3. října 1916 ve městě Roken. Krátce po jeho narození se celá rodina přestěhovala do Skotska. Zde začal ve věku 23 let pracovat jako veterinář. V roce 1940 se odstěhoval do Yorkshiru. Léčil nejen hospodářská zvířata, ale i řadu psů a koček. Za 2. světové války sloužil v královském letectvu. Jeho syn pokračuje v rodinné tradici a stal se veterinářem, dcera je lékařkou. Proslavil se sérií knih o svém životě veterináře a působení u RAF za druhé světové války. Jeho knihy byly přeloženy do mnoha jazyků a staly se velice populárními. Dočkaly se i filmového zpracování a seriálu. James Herriot zesnul 23. února 1995.



O interpretovi

Michal Pavlata se narodil 15. července 1945 v Kvasicích. Studoval herectví na pražské DAMU. Do prvního angažmá nastoupil v kladenském Divadle Jaroslava Průchy. Následně působil v Armádním uměleckém souboru a Divadle E.F. Buriana. Byl členem Městských divadel pražských. Nejčastěji jste ho mohli vidět na scéně Divadla ABC. Od roku 1994 hraje v Činoherním klubu. Úspěšně spolupracuje s filmem, televizí, rozhlasem a dabingem. Je autorem dvou knih a pedagogem na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze. 




3 komentáře:

  1. Kdysi jsem taky chtěla být veterinářkou a knížky od Herriota jsem měla vždycky ráda :) Takže tohle vypadá jako kniha přesně pro mě :) Moc povedená recenze :)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za tip. Od Herriota jsem kdysi přečetla všechno, co naše knihovna nabízela. Skoro bych si to i zopakovala. :) A audio by bylo možná i příjemnější alternativou :)

    OdpovědětVymazat