pondělí 19. června 2023

Písečníci a probuzení krále


Název: Písečníci a probuzení krále
Autor: Václav Dvořák
Nakladatelství: vlastní náklad
Rok vydání: 2022
Počet stránek: 528

Celkové hodnocení: ***


Před pár lety jsem měla tu čest být u zrodu Písečníků a přímo "vesmírně" jsem se pro ně nadchla. Byl to klasický příběh pro mládež, ale byl zasazený do zajímavého prostředí, které roztetelilo moji dětskou duši příslibem neotřelého dobrodružství. Proto jsem se nemohla dočkat pokračování a po Bludném asteroidu se pustila do Probuzení krále

Děj mě přenesl na palubu mezihvězdné lodi, která s hrdiny předchozího dílu (Tomáš, Alice, Olle, Jana) dlouhých 27 let plula vesmírem. Tomáš a jeho kamarádi však díky hibernaci zestárli jen minimálně. Po trošku divokém probuzení se ocitnou v soustavě Ró. Chodí na akademii a kromě studijních úkolů řeší problémy se spolužáky i s učiteli. Jako zázrakem se partě podaří dostat do výsadku na vodní planetu Akvárii, kde je čeká nejedno překvapení, včetně toho, že Tomáš začne intenzivně pociťovat jakousi zvláštní temnotu....


"Vzápětí ho zaujaly černé perly ležící v ošatce až na samém okraji pultu. Natáhl k nim ruku a v prstech ucítil velice slabé mravenčení.
"Co je to?"
"Černé perly, velice vzácné! Za pět mincí můžeš jednu malou dostat. Sice na tom prodělám..."
"Jenom jednu? Vždyť jsou ošklivý!" rozčiloval se Olle, ale Tomáš už bral misku do ruky. Díval se na perly, střídavě k nim přibližoval a zase oddaloval ruku a znovu se přesvědčoval, že z nich opravdu vychází temnota.
"Taky to cítíš?" zeptal se Olleho.
"Jo," odtušil chlapec nahnutý nad perly. "Smrdí rybinou jako všechno tady. Pojď pryč, najdeme pro Lucku něco lepšího!"
Tomáš vrátil misku obchodníkovi a nabídky na dvě a více perel za pět mincí už ani nevnímal. Byli pár kroků od stánku, když se k nim kdosi přitočil. 
"Přítel mého bratra má lepší perly," zachrčel neznámý vyhublý muž.
"Už nemáme peníze," odpověděl Tomáš unaveně a otočil se, aby se chlápka co nejrychleji zbavil.
Muž ho chytil za loket. "Za pět mincí může mít mladej pán moc krásný perly. Celý náhrdelník pro mladou dámu."
"Kde je máte?"
"Jen kousek odtud..."
Tomáš pohlédl na moře. Slunce bylo jen kousek nad obzorem a někteří obchodníci již začali balit své krámky, ale co bylo hlavní, do začátku hada ještě pár hodin zbývalo.
"Je divnej..." zašeptal Olle.
Ani Tomáš by nedokázal říct, co mu na muži, oblečeném do podobného hábitu, jako měli jiní obchodníci kolem, nesedí. Ale představa perlového náhrdelníku pro Lucku se mu líbila.
"Zkusíme to."


Dostane Lucinka slíbený suvenýr, nebo měl radši Tomáš poslechnout svoje tušení a koupit dárek u důvěryhodnějšího obchodníka? Stihne naplánovaný odlet z planety, nebo bude muset s Ollem řešit vážnější problémy? To už se nechte překvapit...


Ale pěkně popořádku... Kniha se může pochlubit opravdu vydařenými ilustracemi. Spolupráce s Jakubem Cenklem se ukázala jako výborný nápad a použité obrázky jsou snadno rozpoznatelné a skvěle doplňují text. Body k dobru má u mě kniha i tím, že nebyla opomenuta textilní záložka. Je to sice drobnost, ale docela zásadně zjednodušuje život kdejakého knihomola, protože hledat neustále něco, čím si knížku založit, je občas docela otrava.

Dál musím pochválit technickou propracovanost textu. Tuto stránku knihy autor zvládl opět velice dobře a je vidět, že vysvětlování vesmírných zákonitostí má, jakožto profesor, v malíčku. Různé fyzikální jevy byly pěkně popsané a jsem si jistá, že i mladší čtenář než já by je snadno pochopil. Taky se mi líbilo, že autor neopomněl praktické stránky života na hvězdné lodi, jako například stravování posádky.  

O to víc mi však bylo líto, že hlavní postavy byly slabé jak heřmánkový čaj. Těšila jsem se, že se autor u Tomáše a jeho kamarádů pustí trošku víc do hloubky. Že poznám něco z jejich minulosti, že budou mít vlastní příběhy, že budou růst. Bohužel se většina děje točila kolem Tomáše, jeho pátrání a jeho průšvihů. A že jich tentokrát bylo požehnaně... 

Možná kdyby bylo vyprávění rozděleno na víc propracovanějších částí, nedala bych knize tak nízké hodnocení. Při čtení jsem měla pocit, že autor chce za každou cenu nacpat do jedné knížky celý školní rok a tak nějak pozapomněl, že i ten má dvě pololetí a taky prázdniny. Připadala jsem si zahlcena informacemi a o to hůř se mi orientovalo. Jak mezi postavami, tak lokacemi. Určitě bych uvítala například víc detailů z pobytu hlavních hrdinů na cizí planetě nebo podrobnější líčení života na lodi. 

Konec příběhu byl sice napínavý, ale jako by ušitý horkou jehlou. Některé závěry mi nedávaly moc smysl a měla jsem z nich pocit, že byly přidány na poslední chvíli, jen aby celou situaci nějak vysvětlily.  Takový trošku neohrabaný "Deus ex machina".


Závěrem můžu říct, že Zrození krále je v jádru dobrý příběh, jen trošku nešikovně zpracovaným. Věřím, že menším dětem se budou obě knihy moc líbit, jen si nedokážu dost dobře představit, že by se k postavám vraceli a chtěli být stejní jako oni, jako jsme to před lety zažili například u Harryho Pottera. 

Inu žádný učený z nebe nespadl a cvičení dělá mistra. Publikací podobného žánru zaměřené na mladé čtenáře je na našem knižním trhu jako šafránu, takže i přes moje menší výhrady - díky za ně. Nezbývá než doufat, že u dalších knih se autor trošku pochlapí a jeho hrdinové dostanou ostřejší obrysy a získají si srdce i trošku zmlsanějších čtenářů. 



Kdy knihu Písečníci a probuzení krále rozhodně číst
  • baví vás knihy o vesmíru
  • máte doma malé čtenáře, které baví knihy o vesmíru
  • zajímá vás, jak se stravují kosmonauti
 

Kdy knihu Písečníci a probuzení krále rozhodně nečíst
  • dáváte přednost výraznějším postavám
  • vesmír vás děsí
  • jste zkušení a lehce rozmlsaní čtenáři

Podobné tituly




Za recenzní výtisk děkuji samotnému autorovi, Václavovi Dvořákovi, na jehož webových stránkách najdete nejenom knihy o písečnících, ale i publikaci Já, Finis a chystanou knížku Jak se vaří drak. 




O autorovi


Václav Dvořák je občanským povoláním docent na Technické univerzitě v Liberci. Na svém prvním románu Písečníci a bludný asteroid pracoval pět let. Příběh chtělo původně vydat renomované nakladatelství, ale V. Dvořák se nakonec rozhodl pro cestu nezávislého autora. Projekt na vydání knížky umístil na portál Startovač, kde se mu za krátký čas podařilo vybrat více než dvojnásobek požadované částky. Písečníci a bludný asteroid vyšli v roce 2018 a brzo se zařadila mezi doporučovanou četbu na základních školách. O dva roky později Písečníky následovala oceňovaná kniha Já Finis. Vyhrála cenu čtenářů v soutěži Magnesia Litera a v roce 2021 obdržela Zlatou stuhu za výtvarné zpracování. Já Finis byla zpracováni i jako audiokniha. V roce 2022 vyšlo pokračování Písečníků s podtitulem probuzení krále.



2 komentáře:

  1. Nedávno jsem o této knížce taky četl, ještě teda článek z doby, kdy byla ještě v přípravě. :) A tak si říkám, že ji zařadím také do své databáze knih, které si chci přečíst. Pan Václav Dvořák zcela určitě vypadá jako velmi zajímavý autor, který mi má co říct. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jelikož mám teď díky nemocenské dost volného času, tak se zajímám aktivně o knihy a tahle mě zaujala už několikrát. No, po vaší recenzi asi není na co čekat. Jen je škoda, že musím na té nemocenské řešit třeba i věci, jako že mi nepřišla náhrada za trvalé následky a tak vycházím jen tak tak s penězi.

    OdpovědětVymazat