neděle 22. listopadu 2015

O králíčkovi, který chtěl usnout

Název: O králíčkovi, který chtěl usnout.
Autor: Carl-Johan Forssén Ehrlin
Nakladatelství: Kniha Zlín 
Rok vydání: 2015 
Počet stránek: 21












Celkové hodnocení: ***



Musím to zaklepat na dřevo, moje děti usínají celkem bez problémů. Většinou jim čtu z nějaké pěkné knížky a když skončím, zavřou očička a spí. Poslední dobou je však Eliška trošku náladová a vyžaduje větší pozornost. Takže když mi Kniha Zlín nabídla k recenzi pohádku pro děti, která by měla vyřešit problémy s usínáním, rozhodla jsem se to zkusit.


Jedná se o velice jednoduchý příběh pro děti, který vypráví o králíčkovi Kájovi, jehož bratříčci už dávno usnuli, ale on je stále vzhůru. Společně s ním se vydáme na cestu za strýčkem Zíválkem, který by mu měl pomoci usnout. Cestou pak potkává různá zvířátka a debatuje s nimi o usínání.


"Mám namířeno dolů, abych navštívil strýčka Zíválka," odpověděl mu králíček Kája, "protože on mi pomůže usnout. A co ty? Umíš usnout sám?" zeptal se Kája.

Šnek Snílek se na chvíli odmlčel, odpočinul si a pak Kájovi prozradil, že hlavní tajemství spočívá v tom, dělat všechno co nejpomaleji. Chodit pomalu, velmi pomalu. Hýbat se pomalu, hodně pomalu. Myslet pomalu, dýchat pomalu a klidně, pomalu a klidně, zpomalit právě teď."


Prostá krátká pohádka pro malé čtenáře je doplněná pěknými obrázky. Zvláštní jsou na ní pokyny, které má předčítající dodržovat. Tučně jsou vyznačena místa, která je třeba zdůraznit, kurzívy zas části, kdy je vhodné mluvit potichu a v závorkách najdete akce jako zívnutí, nebo vyslovení jména dítěte, kterému pohádku čtete.


Trošku mi to připomínalo pohádku Byl jednou jeden král a scénu, ve které se pan Werich snažil uspat. S podobným principem jsem se setkala i u této pohádky. Opakují se fráze jako "Teď. Chce se ti spát, právě teď." Skoro jako byste dítě hypnotizovali. 







Vzala jsem tedy svoji berušku a šla s ní tuto novou převratnou metodu vyzkoušet. Neklaplo to. Zkrátka a dobře pětiletou holčičku, která má ráda Pipi dlouhou punčochu a Tappiho, nějaký jednoduchý příběh, který má navíc úplně jiný rytmus než na jaký je zvyklá, nemůže uspat. Spíš jsem usínala já než ona.

Nápad jako takový bych však neodsuzovala. Při uspávání je hlas předčítajícího velice důležitý. Schválně si všimněte, jak maminky mluví s dětmi, když je chtějí uklidnit nebo jim chtějí něco vysvětlit.  Podvědomě používají úplně jiný tón hlasu a dikci.

Možná menšímu dítěti by se příběh líbil. Bohužel moje treperenda je na takové věci už moc velká. Snad i překlad mohl být lepší. Přišlo mi, že některé fráze byly takové nepřirozené a kostrbaté. Přesto si myslím, že je to dobrá pomůcka pro rodiče, kteří mají malé děti a s předčítáním nemají moc velké zkušenosti. Je to takový opravdu polopatistický návod, který tápající maminka nebo tatínek možná ocení a třeba jim pomůže a ukáže cestu, kterou se při uspávání drobotiny dát.



Kdy O králíčkovi, který chtěl usnout rozhodně číst
  • máte doma malé dítě (2-3 roky), které má problémy se spaním
  • nemáte zkušenosti s předčítáním
  • zajímá vás kombinace hypnózy a dětské knížky

Kdy O králíčkovi, který chtěl usnout rozhodně nečíst
  • nemáte doma žádném malé dítě
  • nemáte problém se spaním
  • dětské knížky vás fakt neberou

Závěrem mi dovolte poděkovat za neobvyklý čtenářský zážitek nakladatelství Kniha Zlín, kde si můžete knihu O králíčkovi, který chtěl usnout pořídit.


O autorovi

Carl-Johan Forssén EhrlinCarl-Johan Forssén Ehrlin se narodil v roce 1978 ve Švédsku. Vystudoval psychologii a pedagogiku. Působí jako psychoterapeut, píše knihy o osobním růstu, přednáší na univerzitách a vede kurzy osobního růstu v soukromých firmách. Knihu O králíčkovi, který chtěl usnout vydal nejprve vlastním nákladem. Kniha se však během několika měsíců stala celosvětovým bestsellerem a spásou pro mnoho unavených rodičů. Práva k ní se doposud prodala do 39 zemí.







2 komentáře:

  1. Jej, vědět o této knize v době když naše mrně nechtělo spát, tak neváhám :-D Ale teď už spinká krásně, tak asi zůstanu věrná klasickým pohádkám :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No opravdu je to pro malé děti. Tak 2-3 roky. Třeba časem vyjde i příběh pro větší čtenáře ;-)

      Vymazat