neděle 16. prosince 2018

Hodinky od Ašera

Název: Hodinky od Ašera
Autor: Zuzana Dostálová
Nakladatelství: Paseka
Rok vydání: 2018 
Počet stránek: 336











Celkové hodnocení: *****



Když mi bylo 10 let, dostala jsem svoje první hodinky značky Zaria. Byly natahovací a byl na nich lvíček se síťkou na motýly. Místo vteřinové ručičky měly kmitajícího modráska. Ty hodinky už dávno nemám, ale vzpomínka na ně nevybledla. Tahle celkem nevkusná příšernost byla tenkrát moje láska na první pohled. Takové moje soukromé Hodinky od Ašera...

Příběh má hned dva vypravěče.  Helenu a Karla. Náhoda a Irving svedou tyto dva třicátníky z Prahy na jeden krátký moment dohromady. A náhoda je opět rozdělí. Každý má svůj život, svoje starosti, lásky i zklamání. Potkají se znovu nebo ne?


"Ba ne, Heluško, máš trápení s chlapem zatraceným. Zkus na něj zapomenout, když to není dobré teď, nebude ani potom. Mysli na sebe. Vím, že myslíš na ostatní, ale ty jsi důležitá. A moc!"
"Je to těžký, nevím, jestli to dokážu, copak můžu opustit nemocnýho?"
"Bojuj o svůj život, zasloužíš si rodinu, děti, ne věčné trápení s neschopným alkoholikem."
"To ho položí."
"Tebe by to položilo později," řekla naléhavě.
"Snad ano," hlesla Helena.
"Nikdy se nevzdávej, dokud nevidíš na úplný konec," sevřela teď Hana Heřmanová Heleninu ruku. Jako kdyby ji znala odmala. Jako kdyby si byly v životě jedinými blízkými."
(Str. 101)


Knihy o vztazích jako jsou romány Patrika Hartla nebo Třeštíkové příliš nevyhledávám. Hodinky od Ašera mě však hluboce zasáhly. Je v nich láska, oddanost, smutek, odhodlání i naděje, to celé zabalené do neobvyklé minimalistické obálky, která zaujme na první pohled. Prostě radost číst.

Hlavní i vedlejší příběhové linie jsou dokonale zpracované. Budete s hrdiny prožívat život jak na horské dráze. Bez dechu sledovat, jak se jim daří, jak bojují o svoje místečko na slunci, šeptat s nimi modlitby za lepší zítřky. 

Nejvíc mi k srdci přirostla stařičká sousedka Hana, které Helena venčila stařičkého špice Míšu. Přežila pochod smrti, přišla o rodinu a přesto nikdy neztratila optimismus ani  naději.

Hodinky od Ašera jsou jednoduše krásné. Dojaly mě, dotkly se mojí duše a pohladili ji. Příběh jako život sám. Jednou je líp, jednou hůř, jednou je radost, jindy starost. A dokud nevidíme na úplný konec, nesmíme to prostě vzdát.

Dokud jsem nečetla Hodinky od Ašera, myslela jsem, že Hanu Aleny Mornštajnové nemůže nic trumfnout. Může. Zuzana Dostálová mě velice příjemně překvapila a ukázala mi, že se v Čechách ještě najdou dobré autorky, které dokáží vystoupit ze středního proudu a napsat příběh, který vás osloví a ke kterému se budete rádi vracet. Jsem zvědavá, jak se této mladé krásné hudebnici bude dařit na literárním poli a doufám, že v blízké době zas uslyším.



Kdy knihu Hodinky od Ašera rozhodně číst
  • baví vás "vztahovky"
  • snažíte se brát život takový, jaký je
  • líbila se vám Hana

Kdy knihu Hodinky od Ašera rozhodně nečíst
  • dáváte přednost akčnějším příběhům
  • vyhýbáte se českým autorům
  • nesnášíte hodinky


Podobné knihy


Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Paseka, v jejichž nabídce najdete i Hodinky od Ašera.


O autorce


Zuzana Dostálová, dcera spisovatele, scenáristy a režiséra Zeno Dostála. Vystudovala konzervatoř v Praze a Janáčkovu akademii múzických umění v Brně, obor violoncello. V roce 2014 založila na facebooku projekt Povídky ze zdi, jehož podstatou je štafetové psaní povídek a jiných literárních útvarů. Za rok a půl společné práce spolu se spisovateli, novináři a dalšími přišlo na svět 45 textů. V rámci Povídek ze zdi autorka zároveň pořádá pravidelné veřejné čtení, které doprovází na violoncello. Kromě beletrie se věnuje psaní hudebních textů a fejetonů. V roce 2016 vyšla její prvotina Proč všichni odcházejí (Togga). V roce 2018 román Johana (Paseka).


Žádné komentáře:

Okomentovat