neděle 24. června 2018

Artemis

Název: Artemis
Autor: Andy Weir
Nakladatelství: Knižní klub
Rok vydání: 2018 
Počet stránek: 280











Celkové hodnocení: *****





Před nějakou dobou mě naprosto uchvátila kniha a následně film Marťan. Konečně nějaké sci-fi, kde není hlavní postava nějaká ukňouraná náctiletá pipina a kde fyzika funguje jak má. Hrozně moc jsem se pak těšila, až u nás vyjde druhá Weirova kniha - Artemis. Jak se mi líbila? Bylo to dlaší čtenářské blaho nebo zklamání?

Hlavní postavou je mladá Arabka Jazz Bašarová a žije na Měsíci. Pracuje jako doručovatelka. Jejím snem je proniknout do cechu vedoucích výstupů, provádět zazobané turisty po povrchu a pořídit si vlastní sprchu a záchod. K tomu ale potřebuje mít vlastní skafandr a složit odborné zkoušky a to něco stojí. A tak si přivydělává pašováním luxusního zboží. Aby dosáhla na vysněný balík peněz, musí se pustit do něčeho opravdu velkého. Proto přijme nabídku, která jí obrátí život naruby.

"Ne." Jsem pašeračka, žádná saobotérka. A něco mi na té věci nesedělo.
"Omlouvám se, ale tohle není pro mě, " řekla jsem. "Musíte si najít někoho jiného."
"Dám ti milion gempů."
"Jdu do toho."


I když se Jazz snaží, aby její plán neměl jedinou chybu, pár věcí nevyjde jak má a z ní se stane lovná zvěř nájemného zabijáka. A utéct před vrahem v omezeném prostoru měsíčního města chce zatraceně hodně kreativity...


Hned od začátku vás kniha strhne opravdu divokým tempem. V polovině se začnete trošku nudit, ale velké finále bude stát za to. 

Mark z Marťana byl sympaťák a klaďas každým coulem. Inu astronaut... Jazz je oproti tomu malá arabská holka, průšvihářka, která žije na hraně a snaží se probít jak se dá. Oba mají ale společnou nezdolnou povahu a smysl pro humor, který vám příjemně polechtá bránici. 

Kromě Jazz byl další výraznou osobností Rudy DuBois od Kandské královské jízdní policie, šéf bezpečnosti v Artemidě. V tak malé komunitě, jakou Artemis bezesporu je, bylo vymáhání spravedlnosti krapet svérázné a jeho špičkování se zlobivou Jazz dodávalo příběhu  příjemnou sexy jiskru.

Roztomilý byl i Martin Svoboda. Nesmělý vědec se kterým Jazz příležitostně obchodovala. Takový typický český "Ferda mravenec", který občas potřebuje píchnout s vyzkoušením nějakého toho šikovného vynálezu....


"Kondomy stojí jen padesát. Proč by si někdo kupoval tohle?"
Široce se usmál. "Není jednorázový!"
Zamrkala jsem. "Děláš si prdel?"
"Ani náhodou! Je vyrobený z tenkého, ale odolného materiálu. Vydrží stovky použití." Ukázal na okrouhlou kovovou část zařízení. "Vždycky ho obrátíš naruby, nasadíš na tenhle válec..."
"Fuj."
"A zapneš čistič. Spustí se cyklus čištění kapalinou a potom desetiminutové ošetření vysokou teplotou. Pak je sterilní a připravený pro další..."
"Bože, to stačí."
"Možná bys ho nejdřív měla vypláchnout..."
"Dost!" řekla jsem. "Proč by někdo chtěl něco takového?"
"Protože z dlouhodobého hlediska šetří peníze a pravděpodobnost selhání je nižší než u normálního kondomu."
Vrhla jsem na něj pochybovačný pohled.
"Jen si to spočítej," pokračoval. "Normální kondomy jsou předražené. Nikdo je nedělá tady - scházejí suroviny pro výrobu latexu. Zato můj výrobek vydrží dvě stě použití, minimálně. Tím se ušetří deset tisíc gempů."


Andy Weir opět dokázal, že rozumí svému řemeslu. Artemis a život v ní vylíčil naprosto srozumitelně a věrohodně. Moc se mi líbilo, jak vyřešil praktickou stránku života v měsíčním městě. Kromě kondomů řešil například výrobu kyslíku, jídla, turistický ruch, obchod, průmysl, požární bezpečnost, kriminalitu.Všechno logicky navazovalo a jsem si jistá, že jestli bude někdo někdy plánovat základnu na Měsíci, bude Artemis hodně podobná.  

Co se týče děje tak kniha lehce pokulhávala a některé dialogy mi přišly trochu křečovité. Možná je to tím, že jsem knížku neustále srovnávala s Marťanem, možná autor líp myslí jako muž, než žena. Přesto se mi líbilo, že se po úspěchu první knihy pustil do něčeho tak diametrálně odlišného a nebylo to až tak úplně špatné. 

Artemis Andyho Weira bych přirovnala ke klasickým "verneovkám". Popisuje v ní velice podrobně nejrůznější vynálezy a technická řešení, od jejichž realizace nás dělí snad jen několik desítek let. 

Přiznám se, že ze začátku jsem byla lehce skeptická. Když jsem se ale začetla, začala jsem mít drzou Jazz a její bláznivé nápady ráda a trošku mě i mrzelo, že konec přišel tak rychle. I když kniha fenomén Marťana asi nepřesáhne jsem si celkem jistá, že se brzo dočkáme i filmového zpracování.




Kdy knihu Artemis rozhodně číst
  • líbila se vám kniha nebo film Marťan
  • jste fanda do vesmíru
  • někdy v budoucnu byste rádi bydleli na Měsíci

Kdy knihu Artemis rozhodně nečíst
  • nesnášíte vesmírná dobrodružství
  • vůbec vás nezajímá, jak by fungoval život na Měsíci
  • žijete v přesvědčení, že do kosmu létají jen samí hodní, slušní a poctiví lidé

Za skvělý stav beztíže při čtení děkuji Knižnímu klubu, na jejichž stránkách najdete i Artemis.




O autorovi

Andy Weir budoval dvacet let kariéru softwarového inženýra, dokud mu úspěch debutového románu Marťan neumožnil splnit si sen a věnovat se na plný úvazek psaní. Celý život se zajímá o vesmír a k jeho koníčkům patří relativistická fyzika, orbitální mechanika a dějiny letů do kosmu. Žije v Kalifornii.

5 komentářů:

  1. Neviděla jsem ani nečetla Marťana, na takovéhle sci-fi moc nejsem, ale Artemis nevypadá špatně a možná by mě i bavit mohla. Asi jí dám šanci a hlavně postava "Čech"... To je asi největší lákadlo. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě se hrozně moc líbila po technické stránce. Vadí mi, když autoři "vaří z vody" a vymýšlí si nesmysly. Tohle bylo chytré i zábavné současně. No a Martin .... hrozně mi to připomnělo, jak jsem se vždycky těšila na seriál Stargate Atlantis, až tam zase bude Zelenka a pronese něco v češtině :-D

      Vymazat
    2. Jo, Zelenka, úplně se mi vybavilo to samé. :)

      Vymazat
  2. Kniha vypadá sympaticky :) a to tématem i obálkou.
    Velmi pěkná recenze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Máš pravdu, obálka se moc podařila. Osobně se mi líbí víc než originál.

      Vymazat