pondělí 26. září 2016

Harry Potter a prokleté dítě

Název: Harry Potter a prokleté dítě
Autor: Joanne Kathleen Rowling, John Tiffany, Jack Thorne 
Nakladatelství: Albatros Media a.s.
Rok vydání: 2016 
Počet stránek: 429







Celkové hodnocení: ****




Ahoj. Jmenuji se Jitka a jsem fanouškem Harryho Pottera.... Myslete si co chcete, ale i mě, seriozní dospělou ženskou, zaujal příběh chlapce "který přežil", a který v kouzelném hábitu s hůlkou v ruce neohroženě čelil svému osudu. Když série o Harrym Potterovi skončila, přiznám se, chyběl mi. A tak, když se mi v práci do drápků dostalo Prokleté dítě, neváhala jsem a přečetla si ho. 

Knížka je přepisem divadelní hry volně navazující na příběh Harryho Pottera. Hlavní postavou je jeho syn Albus, kterého přes všechna očekávání Moudrý klobouk při slavnostním rozřazování pošle do Zimijozelské koleje. Jeho spolužákem a kamarádem se tak stane syn Draca Malfoye Scorpius.


Moudrý klobouk
Albus Potter.

Nasadí klobouk Albusovi na hlavu. Tentokrát trvá rozhodování déle - skoro jako by byl zmatený.

ZMIJOZEL!

Nastane ticho.
Naprosté, hluboké ticho.
Ticho, které tíží, trochu se kroutí a má v sobě cosi ničivého.

Polly Chapmanová
Zmijozel?

Craig Bowker mladší
Fíha! Potter ve Zmijozelu?

Albus se nejistě rozhlédne. Scorpius se spokojeně usměje a zavolá na něj.

Scorpius
Můžeš si stoupnout vedle mě!

Albus (zcela zmatený)
Jasně. Jo.


Luštění záhad, divoká kouzla a čáry, síla přátelství a dokonce i Voldemort. To vše a mnohem mnohem víc najdete v nejnovějším příběhu ze života mladých čarodějích.


Sice mi chvíli trvalo, než jsem si zvykla na styl vyprávění, ale nakonec to byla menší hrůza, než jsem čekala. Trošku mě to mrzelo, protože moje děti si takto sepsaný příběh nejspíš nebudou chtít číst. Já to jako velká holka sice nějak překousla, ale i tak by mi jiná forma byla určitě milejší.

Albuse Pottera, o kterém kniha hlavně je, mi přišlo hrozně líto. Je jasné, že jako nepovedený syn Harryho je pod drobnohledem celé čarodějnické obce. Je to taková černá ovce rodiny, která má neustále pocit, že není pro svoje okolí dost dobrý a i když ho rodiče neustále přesvědčují o opaku, jen tím celou situaci zhoršují. 

Oproti tomu Scorpio Malfoy je vyloženě sympaťák. Se svou pověstí syna Smrtijeda se vyrovnává s jízlivým humorem a tak nějak po svém. Chytrý, zásadový kluk, který kryje svému kamarádovi záda a za každých okolností stojí při něm. Něco jako Hermiona v klučičím vydání. 

V knize se samozřejmě objeví i dospělá původní trojka hrdinů. Vážná a zodpovědná Hermiona, bláznivý Ron, bojovný Harry Potter. Nebudou chybět ani Giny, Malfoy a samozřejmě Voldemord.

Skalní fanoušci Harryho Pottera si příběh určitě užijí plnými doušky. Děj má rychlý spád a je to taková zhutnělá verze všech předchozích dílů. I když to není úplně nejtenčí knížka, přečtenou jsem ji měla za necelé 3 hodiny.

Jediné, co mě na ní mrzelo je, že nejspíš nepřiláká ke čtení tolik nových malých čtenářů jako kdysi Kámen mudrců. Přece jen přepis dialogů z divadelní hry není tak zajímavý jako klasická beletrie. Určitě ale stojí za pozornost a kdo má doma na poličce předchozí knížky o Harrym Potterovi, určitě si nenechá ujít ani toto dílko. A kdo ví, třeba se toho někdo chytne a nazkouší s dětmi divadlo o nepovedeném synovi slavného čaroděje a mi budeme mít celou novou generaci herců ovlivněných Harry Potterem. 


Kdy Harry Potter a prokleté číst
  • patříte mezi skalní "pottterovce"
  • máte rádi pohádky
  • jste tak trochu předostlé dítě

Kdy Harry Potter a prokleté dítě nečíst
  • nevěříte na kouzla
  • dáváte přednost reálnému světu
  • šílenství kolem Harryho Pottera se vás netýká a přijde vám dětinské


O autorce


Joanne Rowlingová , píšící  také pod pseudonymem Robert Galbraith, se narodila 31. července 1965 v Yate. Navštěvovala Wyedeanskou střední školu, kde často svým přátelům vyprávěla příběhy. V roce 1990 přišla o matku, která zemřela po dlouhém boji s roztroušenou sklerózou. Jako vysokoškolské zaměření si na nátlak rodičů vybrala francouzštinu, což později označila za životní chybu. Rok pobývala v Paříži. Poté se vrátila do Anglie, kde pracovala převážně pro Amnesty International.

Přestěhovala se do Portugalska, aby vyučovala angličtinu. Zde se vdala za televizního reportéra Jorga Arantese. V roce 1993 se jim narodila dcera Jessica. Manželství nevydrželo a Rowlingová se v roce 1994 vrátila spolu s dcerou do Edinburgu. Dokončila první díl série o čarodějnickém učni Harrym Potterovi a stala se tak během pěti let z ženy odkázané na sociální dávky multimilionářkou.  Příběhy o Harrym byly zfilmovány a dodnes jsou velice populární.

Harry Potter a prokleté dítě je přepis divadelní hry o potomcích původních hrdinů série o Harrym Potterovi.


4 komentáře:

  1. Jedna z mála pozitivních recenzí, které na tuto knihu čtu :-) Jasně, Harryho miluju, takže si to přečtu, i kdyby všichni psali, že je to blábol, ale stejně mám radost, že se to někomu líbilo :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě jen mrzelo, že nezvolili jinou formu vyprávění. Příběh to byl moc fajn a připomněl mi časy, kdy jsem se s Harrym potkala poprvé. Za mě prostě dobrý ;)

      Vymazat
  2. Mrzí mě, že jsi můj komentář smazala (to jsem asi přehnala, dovolit si napsat nějakou kritiku, jsem hrozná, no jo :D ), ale jsem každopádně ráda, že to mělo pozitivní účinek na tvou recenzi, jestli čtu pozorně, tak spoiler už je pryč, jupí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvůj komentář tu byl i s odpovědí do včerejšího večera, pak jsem ho opravdu smazala. Hele kritika nevadí, ale mohla jsi být trošku konkrétnější. Ale je super, že to po mě někdo tak pozorně čte, že si všimne pár smazaných slov, které jsem přece jen nakonec vypustila :D Díky ;)

      Vymazat