Nakladatelství: Slovart s.r.o
Rok vydání: 2015
Počet stránek: 197
Už jste někdy měli pocit, že to co děláte vás nenaplňuje? Že to co jste doposud dělali je marnost nad marnost a že to už dělat nechcete a chcete přestat?
Pan Gwyn je umělec. Spisovatel. Píše romány. Úspěšné romány. Je to dobrý spisovatel. Jednoho dne se rozhodne napsat a zveřejnit seznam 52 věcí, které už nikdy v životě nechce udělat. Mezi nimi je i psaní a vydávání knih. Po vykonání tohoto gesta se v něm rozhostí klid, ale ne na dlouho. Po čase zjistí, že mu psaní chybí. Přemýšlí jakým směrem se dát. Zaujmou ho obrazy v galerii. Jsou krásné, ale chybí jim příběh. Rozhodne se tedy zkusit portét nenamalovat, ale napsat. Jeho prvním modelem je Rebecca, sekretářka jeho literárního agenta.
"A tak jí to Jasper Gwyn vysvětlil.
"Pronajal jsem si atelier za Marylebone High Street, obrovskou, tichou místnost. Dal jsem tam postel, dvě křesla, pár dalších věcí. Dřevěné podlahy, staré zdi, pěkné místo. Chtěl bych, abyste tam chodila na čtyři hodiny denně po asi třicet dní, od čtyř odpoledne do osmi do večera. Nesměla byste vynechat jediný den, ani neděli. Chtěl bych, abyste přicházela včas a zůstala tam - ať by se dělo cokoli - čtyři hodiny a pózovala, což pro mě jednoduše znamená, nechala mě na sebe dívat. Nebudete muset zůstat v jedné pozici, kterou bych vybral já, ale jen být v té místnosti, kde se vám to bude nejvíc zamlouvat, chodit nebo ležet, sednout si, kam se vám zlíbí. Nebudete muset odpovídat na otázky ani mluvit a ani po vás nebudu chtít, abyste něco dělala. Mám pokračovat?
"Ano."
"Chtěl bych, abyste pózovala nahá, protože si myslím, že je to nezbytná podmínka, aby se portrét povedl."
Tuhle větu si připravil před zrcadlem, slova mu doladila paní v nepromokavém šátku.
Dívka měla stále šálek v ruce. Občas ho pozvedla ke rtům, ale nikdy se nerozhoupala, aby se napila."
Postava pana Gwyna je těžko uchopitelná. Umělecká okřídlená duše s vizí, kterou touží uskutečnit, zhmotnit a má obavu, jestli to vůbec dokáže. Už jen příprava ateliéru, výběr prostoru, hudby, světla, to vše svědčí o preciznosti jeho povahy. Jeho tvorba ho naprosto pohlcuje. Vytváří si svůj malý svět, místo, kde má jeho objekt prostor být sám sebou a snaží se pro něj stvořit něco výjimečného.
Baricco velice detailně a sugestivně popisuje pocity umělce ve tvůrčím procesu. Vnitřní nutkání, touhu po dokonalosti, neustálé hledání a občasné nacházení. Při čtení máte pocit, jako byste byli přítomni zrození něčeho zvláštního, neobvyklého, jedinečného, jako byste nahlíželi pod pokličku při vaření mistra kuchaře.
Knihu Pan Gwyn jsem si obrovsky užívala. Nechala jsem se vtáhnout do autorovy hotelové haly plné dětského světla a kochala se vybavením a lidmi, kteří se v ní nacházeli - stará paní s nepromokavým šátkem na hlavě, výrobce žárovek, hudební skladatel, Rebecca s krásnou tváří a nesouměrným tělem, literární agent na vozíčku.... Čtení to bylo vskutku křehké, něžné a plné myšlenek, nad kterými stálo za to se na chvíli zastavit.
Na první pohled se vám může zdát, že tuto útlounkou knížku přečtete jedním dechem. Nedoporučuji to. Čtení této knihy si vyžaduje čas a prostor. Pana Gwyna je lepší vnímat po částech, vychutnávat si každou chvilku jeho přítomnosti, přemýšlet o jeho činech a myšlenkách.
Knihy Alessandra Baricca mě pokaždé naplňují tichým úžasem. Má velice přesný a přesto velice poetický styl vyprávění, který má své specifické tempo. Dokáže vás pohltit, obejmout, pohladit, naplnit příjemným pocitem porozumění a zároveň vyprovokovat k touze něco neobvyklého podniknout, zažít, stvořit. Pokud máte alespoň špetku fantazie a dříme ve vás zvídavé vnitřní dítě, určitě si knihu báječně užijete.
Knihy Alessandra Baricca mě pokaždé naplňují tichým úžasem. Má velice přesný a přesto velice poetický styl vyprávění, který má své specifické tempo. Dokáže vás pohltit, obejmout, pohladit, naplnit příjemným pocitem porozumění a zároveň vyprovokovat k touze něco neobvyklého podniknout, zažít, stvořit. Pokud máte alespoň špetku fantazie a dříme ve vás zvídavé vnitřní dítě, určitě si knihu báječně užijete.
Kdy knihu Pan Gwyn rozhodně číst
- zajímá vás, jak se rodí a uskutečňují sny
- jste zvědaví, jak probíhá tvůrčí proces
- rádi čtete o umělcích a jejich životě
Kdy knihu Pan Gwyn rozhodně nečíst
- chybí vám představivost
- milostný příběh bez sexu není ono
- umělce považujete za příživníky a parazity
Podobné knihy
O autorovi
Alessandro Baricco se narodil v roce 1958 v Turýně a patří k nejznámějším a nejčtenějším současným italským autorům. Po souběžných studiích filosofie a hry na klavír působil v médiích jako novinář a hudební kritik. V roce 1991 na sebe upozornil prvotinou Hrady hněvu, po níž následovaly další tituly. K nejznámějším patří Oceán moře, Hedvábí a City. Vedle próz a esejí píše Baricco také pro divadlo. Světový úspěch si získal monologem Novecento o pianistovi, který nikdy neopustil lodní palubu. V roce 2008 debutoval sám Baricco jako režisér filmem Lekce 21. Jeho texty už byly přeloženy do více než třiceti jazyků.
Žádné komentáře:
Okomentovat