Nakladatelství: Euromedia Group k.s. - Knižní klub
Rok vydání: 2016
Počet stránek: 432
Co se vám vybaví, když se řekne 80. léta? Mrkváče? Ledvinky? Nepovedená trvalá? Ponožky v lodičkách? Céčka? Walkman? A co takhle Atari? Pamatujete se na tu nevzhlednou krabici s podélným žebrováním, čtyřmi páčkami a obdélníkovou štěrbinou pro zastrčení kazety s hrou? Celé se to ovládalo joystickem. Pane bože, to byl krám! Žádné ergonomické tvarování, žádná přidaná tlačítka, prostě plastový kolík vražený do plastové krabičky, který se co chvíli rozbil. A ty hry! Pacman, Frog nebo Galaga. Propařené hodiny a hodiny, ošoupané palce, vykloubená zápěstí.... A právě těmito hrami, respektive jednou hrou, je inspirovaná kniha READY PLAYER ONE od Ernesta Clina.
Bylo nebylo, žil byl jeden trošku divný kluk jménem James, který na vánoce v roce 1979 dostal herní konzoli Atari 2006. Neměl moc kamarádů. Naštěstí potkal Ogdena a Kiru. Stali se nerozlučnými přáteli a v dospělosti pak společně založili firmu OASIS a stvořili obrovský online-svět, kde si každý mohl vytvořit novou identitu a pomocí speciálních brýlí a haptických rukavic vést virtuální život. Ze zakřiknutého Jamese se stal multimilionář. Slavný se však stal až po svojí smrti. Své obrovské bohatství odkázal tomu, komu se podaří objevit v jeho virtuální hře ukryté tzv. "velikonoční vejce". To samozřejmě vyvolalo celosvětový hon za pokladem. Neskutečné množství hráčů se snažilo nalézt pomyslný svatý grál, avšak bezúspěšně.
A to nás dostává do roku 2045, kdy se lidstvo nachází v hluboké energetické krizi, všeho je nedostatek a jedním z úniků před smutnou realitou je virtuální svět, který nabízí OASIS. A právě tento rok, přesně 11. února, se podaří osmnáctiletému klukovi s přezdívkou Parzival ukořistit první ze tří klíčů, které vedou k bájnému Anorakově velikonočnímu vajíčku...
"Vítej, Parzivale," pronesl skřehotavým hlasem. "Co zde pohledáváš?"
To mě zaskočilo. Podle modulu neměl lich vůbec mluvit. Měl jednoduše zaútočit, a postavit mne tak před jednoduchou volbu: pokusit se ho zabít, nebo spasit život útěkem.
"Hledám Měděný klíč," odpověděl jsem. Pak jsem si vzpomněl, že mluvím ke králi, a tak jsem rychle sklonil hlavu, padl na koleno a dodal: "Vaše Veličenstvo."
"Ovšemže ano," řekl Acererak a pokynul mi, abych se zvedl. "A dospěl jsi na správné místo." Zvedl se, a když se pohnul, jeho mumifikované tělo zapraskalo jako stará vydělaná kůže. Pevněji jsem sevřel svůj meč, protože jsem stále očekával útok.
"Jak mohu vědět, že jsi hoden státi se vlastníkem Měděného klíče?" zeptal se.
Do prdele! Jak jsem měl sakra odpovědět na tohle? A co když odpovím špatně? Vycucne ze mě duši a sežehne moje tělo?"
Většina děje se odehrává ve virtuálním světě. Wade alias Parzival využívá svoje vědomosti o životě Jamese Hallidaye a postupně se probojovává k jednotlivým klíčům. Není však sám. Tím, že po tolika letech marného hledání otevřel cestu k neuvěřitelnému dědictví zakladatele OASIS, spustil novou vlnu zlaté horečky. Je náš osamělý hledač pokladů natolik zběhlý v hraní her, aby přechytračil smečku organizovaných zlatokopů, překonal všechny zkoušky a vyhrál pohádkové bohatství?
Celá kniha je inspirovaná skutečným příběhem hry Adventure od Atari. Byla to první hra, do které autor vložil tzv. "Easter egg". Prvek o jednom jediném pixelu, po jehož nalezení se hráči zobrazilo jméno programátora, který hru stvořil. Takový malý nevinný vtípek, první svého druhu.
Čtení této knihy jsem si vyloženě užívala. Jako fanoušek klasických PC her a pamětník 80. let jsem měla pocit, jako bych se přenesla do svých školních pubertálních let. Nejrůznější odkazy na hudbu, filmy, PC hry... při čtení jsem si připadala, jako bych byla jednou nohou v minulosti a druhou v budoucnosti.
Přesto bych neřekla, že je tato kniha určena jen starší generaci. Autor se v ní dotýká i problematiky dnešních pubeťáků, kteří vyrůstají v podstatě s tabletem v ruce. Už teď sociální sítě hýbou světem současných teenagerů. Je to dobře nebo špatně? To nejspíš ukáže až čas. Kniha Ernesta Clina však na budoucnost nenabízí příliš radostný pohled. Místo chození do školy a hraní si s kamarády si stačí v pohodlí domova nasadit rukavice a brýle. Dostupnost informací je obrovská, ale za jakou cenu?
Kniha jakoby v sobě skloubila Matrix, Tron a Hunger games a to vše zabalila do třpytivého pláště osmdesátek. Kromě dech beroucího napětí, přátelství na život a na smrt, lásky a strhujících virtuálních soubojů najdete v knize také poučení, že i když je realita sebe víc děsivá a sebe víc bolestná, pořád je to jediné místo, kde můžeme nalézt skutečné štěstí. Realita je zkrátka reálná a sebelepší hra ji nemůže nahradit.
Za úžasný retro zážitek děkuji internetovému knihkupectví Bux.cz, kde také READY PLAYER ONE najdete.
Ernest v současnosti žije v Austinu v Texasu společně s manželkou a dcerou. V roce 2015 publikoval další sci-fi thriller Armada, který se připravuje k vydání i u nás.
Bylo nebylo, žil byl jeden trošku divný kluk jménem James, který na vánoce v roce 1979 dostal herní konzoli Atari 2006. Neměl moc kamarádů. Naštěstí potkal Ogdena a Kiru. Stali se nerozlučnými přáteli a v dospělosti pak společně založili firmu OASIS a stvořili obrovský online-svět, kde si každý mohl vytvořit novou identitu a pomocí speciálních brýlí a haptických rukavic vést virtuální život. Ze zakřiknutého Jamese se stal multimilionář. Slavný se však stal až po svojí smrti. Své obrovské bohatství odkázal tomu, komu se podaří objevit v jeho virtuální hře ukryté tzv. "velikonoční vejce". To samozřejmě vyvolalo celosvětový hon za pokladem. Neskutečné množství hráčů se snažilo nalézt pomyslný svatý grál, avšak bezúspěšně.
A to nás dostává do roku 2045, kdy se lidstvo nachází v hluboké energetické krizi, všeho je nedostatek a jedním z úniků před smutnou realitou je virtuální svět, který nabízí OASIS. A právě tento rok, přesně 11. února, se podaří osmnáctiletému klukovi s přezdívkou Parzival ukořistit první ze tří klíčů, které vedou k bájnému Anorakově velikonočnímu vajíčku...
"Vítej, Parzivale," pronesl skřehotavým hlasem. "Co zde pohledáváš?"
To mě zaskočilo. Podle modulu neměl lich vůbec mluvit. Měl jednoduše zaútočit, a postavit mne tak před jednoduchou volbu: pokusit se ho zabít, nebo spasit život útěkem.
"Hledám Měděný klíč," odpověděl jsem. Pak jsem si vzpomněl, že mluvím ke králi, a tak jsem rychle sklonil hlavu, padl na koleno a dodal: "Vaše Veličenstvo."
"Ovšemže ano," řekl Acererak a pokynul mi, abych se zvedl. "A dospěl jsi na správné místo." Zvedl se, a když se pohnul, jeho mumifikované tělo zapraskalo jako stará vydělaná kůže. Pevněji jsem sevřel svůj meč, protože jsem stále očekával útok.
"Jak mohu vědět, že jsi hoden státi se vlastníkem Měděného klíče?" zeptal se.
Do prdele! Jak jsem měl sakra odpovědět na tohle? A co když odpovím špatně? Vycucne ze mě duši a sežehne moje tělo?"
Většina děje se odehrává ve virtuálním světě. Wade alias Parzival využívá svoje vědomosti o životě Jamese Hallidaye a postupně se probojovává k jednotlivým klíčům. Není však sám. Tím, že po tolika letech marného hledání otevřel cestu k neuvěřitelnému dědictví zakladatele OASIS, spustil novou vlnu zlaté horečky. Je náš osamělý hledač pokladů natolik zběhlý v hraní her, aby přechytračil smečku organizovaných zlatokopů, překonal všechny zkoušky a vyhrál pohádkové bohatství?
Celá kniha je inspirovaná skutečným příběhem hry Adventure od Atari. Byla to první hra, do které autor vložil tzv. "Easter egg". Prvek o jednom jediném pixelu, po jehož nalezení se hráči zobrazilo jméno programátora, který hru stvořil. Takový malý nevinný vtípek, první svého druhu.
Čtení této knihy jsem si vyloženě užívala. Jako fanoušek klasických PC her a pamětník 80. let jsem měla pocit, jako bych se přenesla do svých školních pubertálních let. Nejrůznější odkazy na hudbu, filmy, PC hry... při čtení jsem si připadala, jako bych byla jednou nohou v minulosti a druhou v budoucnosti.
Přesto bych neřekla, že je tato kniha určena jen starší generaci. Autor se v ní dotýká i problematiky dnešních pubeťáků, kteří vyrůstají v podstatě s tabletem v ruce. Už teď sociální sítě hýbou světem současných teenagerů. Je to dobře nebo špatně? To nejspíš ukáže až čas. Kniha Ernesta Clina však na budoucnost nenabízí příliš radostný pohled. Místo chození do školy a hraní si s kamarády si stačí v pohodlí domova nasadit rukavice a brýle. Dostupnost informací je obrovská, ale za jakou cenu?
Kniha jakoby v sobě skloubila Matrix, Tron a Hunger games a to vše zabalila do třpytivého pláště osmdesátek. Kromě dech beroucího napětí, přátelství na život a na smrt, lásky a strhujících virtuálních soubojů najdete v knize také poučení, že i když je realita sebe víc děsivá a sebe víc bolestná, pořád je to jediné místo, kde můžeme nalézt skutečné štěstí. Realita je zkrátka reálná a sebelepší hra ji nemůže nahradit.
Kdy READY PLAYER ONE rozhodně číst
- jste geek
- milujete 80. léta
- rádi hrajete retro PC hry
Kdy READY PLAYER ONE rozhodně nečíst
- počítače vás nebaví
- sci-fi vám nic neříká
- virtuální realita je pro vás něco jako nadávka
O autorovi
Ernest Christy Cline se narodil 29. března 1972 ve státu Ohio. V minulosti vystřídal řadu povoláni - kuchař v bufetu, kuchal ryby, pracoval ve videopůjčovně i jako počítačový technik. V roce 2009 napsal svůj první román - Ready Player One (u nás se dočkal prvního vydání v roce 2012), který zaznamenal celosvětový úspěch. Vyšel ve více než třiceti zemích a jen v USA se ho prodalo přes milion výtisků. Na jaro 2018 se připravuje jeho filmové zpracování.Ernest v současnosti žije v Austinu v Texasu společně s manželkou a dcerou. V roce 2015 publikoval další sci-fi thriller Armada, který se připravuje k vydání i u nás.
Já mám hodně ráda scifi a na tuhle knížku se moc těším
OdpovědětVymazatSice to není první vydání, ale pokud si fanoušek 80. let, určitě si ji nenech ujít ;-)
Vymazat