neděle 19. května 2019

Laila

Název: Laila
Autor: Josef Rubáš
Nakladatelství: Kniha Zlín
Rok vydání: 2019 
Počet stránek: 504











Celkové hodnocení: *****





Poslední dobou mě zahraniční autoři moc neoslovují a něco ke čtení lovím spíš v domácích vodách. Nakladatelství Kniha Zlín před několika týdny vydalo velice zajímavou fantasy. Po přečtení anotace moje srdce zaplesalo. Konečně něco jiného než prvoplánová slátanina pro teenagery nebo krvavé řeky ve stylu Franty Kotlety. Proto jsem ani na vteřinu neváhala a pustila se do ní.

Děj knihy se odehrává v Praze v blízké budoucnosti. Hlavní postava, Adam, je elitní právník v zahraniční firmě. Maká jak šroubek, vydělává hromady peněz, vlastní luxusní vilu. Aby vydržel pracovní nasazení, trošku podvádí a sem tam si zobne nějakou tu pilulku. Na uvolnění, na zvýšení výkonnosti, pro vyvolání vzpomínek. A právě tam narazí na problém. V jeho minulosti je mezera, tmavé místo, které nedokáže osvětlit ani třistatřiatřicet stříbrných pilulek. A tak si objedná u firmy Future Without Limits Lailu. Dokonalou ženu, která bude mít oči, hlas, postavu, pihy, zkrátka vše přesně podle jeho přání a která by snad mohla zaplnit prázdné místo v jeho životě.


"Když s dotazníkem začal, jen matně tušil, jak ta dívka bude vypadat. Představte si, že objekt pozorujete v kavárně, zněla jedna z nápověd programu. Jednou u stolu seděla s Joycem, jindy se Šiktancovou básnickou skladbou Adam a Eva, někdy si jen tak nezaujatě listovala časopisem Marianne.
Každý den byla jiná.
Adamovi se líbily její neposedné blonďaté vlasy, rovné, černé mikádo i karmínové konečky zvlněného moře. Objednala si kávu, na které se dlouze domlouvala s číšníkem. Příště si dala mátový čaj. V horkém dni si vychlazený milkshake přitiskla na tvář a spokojeně zavřela oči. Pokaždé jiná, ale pokaždé stejně okouzlující. Jediná věc byla neměnná. Ty oči. Ty hluboce modré oči, které se na Adama nikdy nepodívaly."
(str. 113)


Že v životě se neděje nic náhodou a že nic není tak růžové, jak se na první pohled zdá, to asi všichni víme. Jak se vyvine vztah Adama a jeho partnerky na objednávku? Inu, přečtěte si knížku a uvidíte...


Když se mi Laila dostala poprvé do ruky, trošku jsem se zhrozila, jaký je to macek. V duchu jsem už počítala, kolik tam bude hluchých míst a omáčky stokrát naředěné, kterou budu přeskakovat, protože se budu totálně nudit.... Nic z toho se naštěstí nesplnilo. Začátek byl sice rozvláčnější a taky mi chvíli trvalo, než jsem se zorientovala v Adamových pilulích a odlišila jeho představy od reality. Pak jsem ale chytla "slinu" a i když byl konec na můj vkus krapet překombinovaný, na prvotinu to byla jednoduše lahůdka.

Moc se mi líbilo, že autor neklouzal jen po povrchu, ale odvážně se pustil i do hloubky. Dotkl se hned několika závažných a citlivých témat. Pohrával si s etickou stránku situace a zároveň řešil i zajímavé praktické problémy. Popisoval situace z různých úhlů. Adam, který na první pohled působil jako sebejistý frajer, se nakonec ukázal v úplně jiném světle. Plachý, uzavřený, skoro hluchý muž, orvaný na kost obrovskou osobní ztrátou. 

Zajímavá byla i postava Laily. Nejdřív jsem myslela, že bude něco jako robot, ale byla to obyčejná žena, které s pomocí drog ukradli minulost a násilně ji předělali podle rozmaru jednoho milionáře. Trošku mi vadilo, jaký byl Adam trošku sobec. Že mu ještě před samotnou objednávkou nedošlo, že i když svoji vysněnou krásku hodlá zahrnout veškerým dostupným luxusem, stává se jakýmsi novodobým otrokářem.  

Těší mě číst knihy, které mě nutí přemýšlet. S Lailou jsem tonula v myšlenkách, zda si lze za peníze koupit opravdu cokoliv. Například partnera s vygumovanou pamětí, který se bude chovat přesně podle mého očekávání. A bavilo by mě to vůbec? 

Knížka Laila byla příjemné vybočení z mojí čtecí rutiny. Překvapila mě nejen svojí vyzrálostí a hloubkou, ale i svým humorem. Dozvěděla jsem se například, jaká je poloha "na Krista" nebo proč firma Coca-Cola vyrobila speciální průzračnou colu pro maršála Žukova. Celkem mě pobavil i vtip s kravatou. Přišlo mi to něžnější a intimnější než všechny postelové scény. I když, mezi námi děvčaty, i ty se autorovi vcelku vydařily.

Příběh Adama a Laily mi připomněl seriál Black Mirror, který je souborem temných povídek z blízké budoucnosti, které si pohrávají s myšlenkou, jaké negativní důsledky by mohl mít rychlý rozvoj technologií. Pokud jste fanoušky, určitě vyzkoušejte i Lailu. Bude se vám líbit.



Kdy knihu Laila rozhodně číst
  • máte rádi fantasy
  • čekáte od knihy trošku víc než jen plochý příběh s jasným koncem
  • jste fanoušky seriálu Black Mirror

Kdy knihu Laila rozhodně nečíst
  • dáváte přednost příběhům ze současnosti
  • nevěříte na osudovou lásku
  • nesnášíte bohaté právníky




Za recenzní výtisk moc a moc děkuji Josefu Rubášovi a nakladatelství Kniha Zlín, na jejichž stránkách najdete nejenom knihu Laila, ale i spoustu dalších zajímavých titulů.



O autorovi


Josef Rubáš je absolventem právnické fakulty Západočeské univerzity v Plzni a vykonává právní praxi v soukromé společnosti. Stal se mistrem České republiky v badmintonu a badmintonovým Trenérem roku. Publikoval básnickou sbírku Tři krát tři je medvěd (2009). Román Laila (2019) je autorovým prozaickým debutem.





Žádné komentáře:

Okomentovat