neděle 22. září 2019

Špína za nehty

Název: Špína za nehty
Autor: Sára Saudková, Miloš Čermák
Nakladatelství: Kalibr
Rok vydání: 2019 
Počet stránek: 216










Celkové hodnocení: ****



Skoro každý v životě zažil situaci, v které se nezachoval úplně dobře a zůstala mu ona pomyslná "špína za nehty". Podobně to mají i hlavní hrdinové Karel a Klára v  nejnověší knize Sáry Saudkové a Miloše Čermáka.

On je úspěšný architekt. Má krásný byt, chytrou a úspěšnou manželku, výkonnou sekretářku a sebevědomí až na půdu. Suverénní nadsamec, z kterého stříká testosteron na všechny strany. Ví, že všechno má svou cenu a dokáže si poradit v každé situaci. 

Ona si chtěla splnit sen o velkém světě a prorazit v Americe. Bohužel původní plán nedopadl podle jejích představ a tak se vrací zpátky na rodnou hroudu. Chce zapomenout na minulost a začít nový život. Příležitost na sebe nenechá dlouho čekat a tak začne pracovat jako fotografka pro svoji dávnou kamarádku a současnou ženu našeho Karla....


"Panebože," řekla Aneta.
Nadzvedla jsem obočí, jakože netuším, co se děje.
"Karel je doma. Můj muž,"upřesnila. "Normálně chodí kolem sedmé nebo osmém Musí mít v hlavě radar."
"Radar?" zeptala jsem se.
"Radar, podle kterého pozná, že je v našem bytě nějaká sexy ženská," řekla Aneta, ale poslední dvě slova spíš už spolkla, protože Karel vešel  do bytu a pak hned na terasu.
"Ahoj," řekl, políbil Anetu na tvář a se zájmem se na mě podíval. Čekal, až nás Aneta představí.
"Ahoj," řekla jsem. "Já jsem Klára."
A zamrkala jsem nalíčenýma očima.
Ale už jsem věděla, že to je ten chlap, kterému ho nejdřív vykouřím, pak ho nechám, aby mě opíchal, a nakonec se do něj zamiluju... a bude to buď ta nejhorší, anebo ta nejlepší věc, která se mi v životě přihodí."
(str. 10)


Jak už to tak chodí, mezi hlavními hrdiny to zajiskří a začnou si spolu milostný románek.  Kláru však začne dohánět její minulost, která zasáhne nejenom ji, ale taky Karla a jeho ženu.

Vždycky je neobvyklé, když knihu píše víc autorů. Například manželské duo Lars Kepler. Ti píší detektivní příběhy s jedním hlavním hrdinou a při čtení nelze s jistotou říct, které pasáže psala žena a které muž. Sára Saudková a Miloš Čermák spolu pracovali poprvé a tak zvolili poněkud jednodušší způsob psaní - ve vyprávění se střídají po kapitolách. Jedinou zvláštností bylo, že Karla si vzala do pera Sára a Miloš se zas převtělil do Kláry.  

Klára jako postava mi ze všeho nejvíc připomínala kočku. Na první pohled může působit jako roztomilé zvířátko, ale je všemi mastmi mazaná, životem otlučená, má 9 životů a když je na lovu, je k nezastavení.  Karla jsem jsi zas představovala jako tygra. Plně ovládá své teritorium, je zvyklý, že je středem vesmíru. Je to muž znalý světa, alfa samec z jehož úsměvu ženám vlhne nejenom zrak. Kdybych si měla vybrat, s kým bych šla na kafe, dala bych přednost Kláře. Přesto i Karel měl své kouzlo a do příběhu skvěle zapadal.

Na knížku Špína za nehty jsem se hodně těšila. Zpocená záda od Sáry Saudkové mě hodně bavila a tak jsem byla zvědavá, jak si poradí v týmu s mužem. Popravdě to bylo trošku zklamání. Příběh měl celkem pomalý rozjezd. Když se pak konečně začalo něco dít a vypadalo to na nějakou pořádnou akci, sklouzlo to zpátky k průměru a samotné vyšetřování pak vyšumnělo do ztracena. Takových míst tam bylo několik a i když šroubování napětí většinou bývá zábavné, tentokrát to bylo spíš na obtíž.

Špína za nehty nebyla úplně špatná, ale taky to nebylo žádné vrcholné dílo, které by se zapsalo do čítanek. Kniha měla sice zajímavou zápletku i pár neotřelých dějových zvratů, ale některé scény mi přišly až moc "na silu". Používání vulgarismů ani erotické scény mě nijak nepohoršovaly, jen mi místy přišly nepatřičné a nedotažené.

Celkově byla kniha taková "neučesaná". Jako když muž s ženou mají poprvé sex. Ani jeden netuší, co se tomu druhému líbí a tak prostě zkouší, co zabere. Chtělo by to víc tréningu. Snad se autoři příště trošku víc "pochlapí".

Jako třešničku na závěr doporučuji mrknout na rozhovor se Sárou Saudkovou, který vysílal Český rozhlas. Odkaz ZDE.



Kdy knihu Špína za nehty rozhodně číst
  • máte rádi české detektivky
  • baví vás chytré ženy a silní muži
  • jste fanoušky Sáry Saudkové

Kdy knihu Špína za nehty rozhodně nečíst
  • nesnášíte Sáru Saudkovou
  • jste hákliví na vulgarismy
  • nemáte rádi otevřené konce


Podobné tituly



O autorech



Sára Saudková je česká fotografka, manažerka a dlouholetá přítelkyně fotografa Jana Saudka. Narodila se jako Šárka Směšná a vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze. Ačkoliv s Janem nejsou oddáni, používá jeho příjmení. Fotografuje od roku 1999. Se synem Jana Saudka Samuelem má čtyři děti - Sáru, Samuela, Jana a Oskara. Žijí v Praze - Hlubočepích, v městské části, kterou Sára považuje za Prahu s vizáží venkova. 




Miloš Čermák pracuje jako novinář a je autorem převážně povídkových knih (Přišel bůh do kavárny v Karlíně..., Nikomu to neříkejte, Muži co zírají na ženy a dalších 33 povídek z fleku, Krutopřísné povídky a další). Od roku 2002 se podílí na psaní scénářů pro stripovou sérii Hana a Hana vycházející v časopise Reflex.







  

Žádné komentáře:

Okomentovat