pondělí 24. září 2018

Den falešné kočky

Název: Den falešné kočky
Autor: Pasi Ilmari Jääskeläinen
Nakladatelství: Paseka
Rok vydání: 2018 
Počet stránek: 300










Celkové hodnocení: *****


Knížka Den falešné kočky se ke mě dostala čirou náhodou a já jsem za ni obrovsky vděčná. Příjemně mi ukrátila čas při cestě vlakem do Prahy a  taky mi potvrdila, ze severští spisovatelé jsou, co se týče zvláštních a neklidných příběhů, opravdu špička.

Děj se odehrává ve finském městečku Marrasvirta. Ve městě právě vrcholí každoroční festival. V ulicích je spousta lidí a vozů, všude panuje chaos. Kaarna si užívá zábavu se svojí ženou a dcerkou, když v tom mu volají z domova pro seniory, že jeho matka umírá a on by měl co nejdřív přijet. Toto však není poslední "překvapení", které na Kaarnu ten den čeká. Inu, jak byste reagovali vy, kdyby vaše mrtvá matka vstala, sebrala vám hodinky a utekla....

"Nestihl jsem ale zamáčknout nazpět natahovací kolečko. Předtím se totiž stalo cosi obtížně pochopitelného. Užasle jsem se díval na své prázdné ruce a zvolna mi docházelo, že mi hodinky právě někdo ukradl.  
Hlava se mi jakoby sama od sebe pomalu otáčela doleva bez mého přičiněním.  
Nebožka se zvedla do sedu. Ve ztuhlých prstech držela mé hodinky. Suchá ústa měla pootevřená. Oči se otevřely a upřely skelný pohled na hodinky.  
Z úst mrtvé matky vycházelo včelí bzučení.  
Snažila se promluvit. 
Mrtvola zasyčela. 
"Kočka..." 
Šálil mě sluch? 
Co tak člověk udělá, když uvidí strašidlo? Tu otázku mi před časem položila na noční chodbě městského úřadu žena, která mě naučila hru na zastavení hodin. 
Nahlas mi ujelo: "A do prdele." 
(str. 41-42)

Kaarnova matka, slavná psycholožka, je uprostřed experimentální léčby a pokud neobdrží své léky včas, hrozí, že umře doopravdy. Podaří se Kaarnovi najít svoji matku včas? Co mají s tím vším společného všudypřítomní kočičí mutanti?

Vypravěčem příběhu je Kaarne, městský architekt, který se v nastalém chaosu snaží zachránit svoji matku. Doslova i nadneseně. Jeho vztah k ní se odráží i do jeho chování k manželce. Obě to jsou výrazné osobnosti a obě ho velmi milují, i když každá jinak.

Zpočátku mi Kaarna přišel jako nehodný syn, který šoupl matku do domova důchodců a ani se o ni moc nezajímal. Když jsem však četla dál a začala chápat víc jejich vztah, přestaly být věci  jen černé a bílé a začaly spíš šedivět.

Den falešné kočky mi ze všeho nejvíc připomínal film Počátek. Slova vás konejší, jako když se vám kočka jemně tře o lýtko, a vy se postupně propadáte do stále hlubších vrstev příběhu. 

Pasi Ilmari Jääskeläinen je opravdu výjimečný vypravěč, což dokázal už ve svém prvním románu Literání spolek Laury Sněžné, a číst jeho knížky je skutečně zážitek. V jeho větách neživé věci ožívají a ty živé v sobě ukrývají znepokojivá tajemství. 

Neobvyklý příběh despotické matky a syna, který trpí výčitkami a snaží se vše napravit, byl prostoupený nejrůznějšími náznaky a vodítky. Autor ve svém vyprávění neustále kroužil kolem bodu, kdy si ti dva přestali rozumět. Je snad tento moment klíčem k pozdějším událostem? Odrazí se jeho vztah k matce i v jeho manželství?

Chcete-li se projet na vlnách finského podivna, s Dnem falešné kočky rozhodně neuděláte chybu. Detektivně laděný příběh se skoro až poetickou slovní malebností ve vás zaseje semínka pochybností a  rozhodně vás nenechá klidnými.  



Kdy knihu Den falešné kočky rozhodně číst
  • máte rádi květnaté popisy
  • zajímá vás finská literatura
  • líbil se vám film Počátek


Kdy knihu Den falešné kočky rozhodně nečíst
  • máte panický strach z kočičích mutantů
  • měli jste ošklivé dětství
  • dáváte přednost knihám podle skutečných událostí



Podobné knihy


Za výtisk k recenzi děkuji nakladatelství Paseka, na jejichž stránkách najdete i Den falešné kočky.


O autorovi


Pasi Ilmari Jääskeläinen je považován za jedno z nejlépe střežených finských literárních tajemství. Jako romanopisec a autor povídek proslul zejména v oblasti sci-fi a fantasy a vyhrál řadu žánrových ocenění (cena Kuvastaja, udělovaná Finskou tolkienovskou společností, cena Atorax).

Žádné komentáře:

Okomentovat