čtvrtek 29. března 2018

Moderní vegetariánská kuchařka

Název: Moderní vegetariánská kuchařka
Autor: Bettina Matthaeiová
Nakladatelství: Euromedia Group, a.s. - Esence
Rok vydání: 2018 
Počet stránek: 240











Celkové hodnocení: *****





Upřímně - nejsem vegetarián a ani v nejbližší době neplánuji přestat jíst maso. Přesto zelenina je můj kamarád a s přicházejícím jarem, kdy kolem všechno klíčí a pučí, by byla škoda tyhle dobroty přehlížet. Vyprahlá po zimním zeleném půstu jsem totálně přišla o jakoukoliv inspiraci, co uvařit, aby to bylo dobré a vypadalo to skvěle. Proto jsem s nadějí v srdci sáhla po Moderní vegetariánské kuchařce a tiše doufala, že ze mě udělá opět královnu kuchyně.

Po krátkém úvodu a tipech ohledně použitém koření, je kniha rozdělena na kapitoly podle druhu zeleniny. Stručný a zajímavý popis pak pokračuje několika recepty s konkrétní zeleninou v hlavní roli. Předkrm, polévka, hlavní jídlo, dezert, rychlá večeře, co vás zkrátka napadne. Samotné recepty jsou jednoduché, přehledné. Najdete u nich i kalorickou hodnotu a poznámku, zda je jídlo bez lepku nebo vhodné i pro vegany. Na samotném konci je několik doporučených kompletních menu podle sezony a rejstřík.

Taky vás věčně otravuje, že v obchodě musíte vždycky koupit obří mega bulvu celeru, protože všechny menší jsou vybrané, spotřebujete jen kousek a nevíte co se zbytkem? Většinou přebytky nakrájím na kousky, vrazím na mrazák a přidávám do vývaru nebo do základu omáčky. Tentokrát ale ne! Rozhodla jsem se zkusit Celer pečený na plechu s citronem a olivami.  Bylo to jednoduché, rychlé a chutnalo to skvěle. Citron dodal jídlu příjemně kyselý šmrnc a olivy pěknou zemitou tečku. Večeři jsem doladila rozpečenými bagetkami, bílým vínem a zamilovaným filmem.


Kuskus, nesmrtelná klasika všech vysokoškoláků. Za pár minut a za pár peněz hromada jídla. Tento byl navíc vytuněný brokolicí a citronovým jogurtem. Umírala jsem právě s rýmičkou a tak jsem se těšila, že si v rychlosti uklohním oběd, zalezu si pod peřinu a budu se zdravě potit. Ach jak jsem se spletla. Vaření z kytiček má totiž jeden zásadní nedostatek - děsně otravnou přípravu. Toho loupání, krájení, strouhání.... to prostě u steaku nezažijete. Splavená jak valach jsem nastrouhala hlávku brokolice a těšila se, že je mému trápení konec. Jenže recept si vyžadoval opražené mandlové lupínky a citronovo jogurtový dip. Nádobí plná linka, já nudli u nosu, ale zvládla jsem to. Nakonec se z té vší hrůzy vyloupla hromada skvělého kuskusu, který kupodivu chutnal i dětem. Jen teda Eli odmítla citronový jogurt a Toníkovi jsem tam musela podstrčila kousky kuřecího masa, abych zamaskovala tu brokolici.

No a že se blíží ty Velikonoce a všude je to samý králík, padl mi do oka Slaný mrkvový koláč s kari. Nic složitého. Listové těsto jsem naplnila dušenou mrkvičkou, zalila vajíčkem se smetanou, sýrem a kořením a upekla. Kari s mrkví a sýrem skvěle ladilo. Slaně sladká chuť zaujala i ty moje malé ohrňnosky. Určitě bych si dokázala představit obměnu s nasekanými kopřivami místo listové petržele. 


Tahle kuchařka mě okouzlila hned na první zběžné prolistování. Takhle nějak si představuji kuchařku snů. Krásná, vkusná grafika. Co recept, to pořádná fotka, z které je jasně poznat, jak má výsledek vypadat a není to jen umělecký detailní záběr hromádky mouky. Ocenila jsem taky, že kromě receptů z běžné zeleniny v ní najdete i úpravy takových exotických krásek jako jsou například topinambury, batáty nebo artyčoky, z kterých běžně nevařím a popravdě ani bych nevěděla, co z nich uvařit. Teď už to vím.

Celkově byla kuchařka pestrá, hravá, prostě moderní. Jediné, co mi vadilo, byl občasný kostrbatý překlad a místy jsem narazila na ingredience, které nepatří k běžné výbavě českých domácností. Zas na druhou stranu jsem to brala jako zajímavou výzvu a dobrou příležitost vyzkoušet něco nového.

V naší domácnosti holduji zelenině hlavně já. Zbytku rodiny se ji snažím do jídelníčku nenápadně propašovat většinou ukrytou pod kusem masa. Vím, je to úskok, ale nemusí pršet, stačí když kape. Doma je klid a já mám lepší pocit, že členové mojí rodiny nezahynou na kurděje. Moderní vegetariánská kuchařka je pro mě skvělou inspirací a doufám, že s její pomocí se mi podaří moje drahoušky přesvědčit, že zelenina není zlo a že nezahynou bídnou smrtí, když ji pozřou. 


Kdy knihu Moderní vegetariánská kuchařka rozhodně číst
  • radši sníte kytku než zvíře
  • hledáte kulinářskou inspiraci
  • baví vás zkoušet nové věci

Kdy knihu Moderní vegetariánská kuchařka rozhodně nečíst
  • jako jedinou zeleninu uznáváte hranolky
  • jste přesvědčeni že "topinambur" má něco společného s "burským topičem"
  • jste zastánce klasické české kuchyně


Za zajímavý čtenářský i kulinářský zážitek děkuji nakladatelství Esence v jejichž nabídce najdete i knihu Moderní vegetariánská kuchařka.


O autorce


Bettina Matthaeiová pochází z Německa. Je známou autorkou kuchařek, pracuje jako novinářka i grafička. Její velkou vášní je koření, za kterým často cestuje do exotických zemí. U nás jí vyšly již 4 tituly - Kuchařka podle jógy, Rafinované koření, Vegetariánská kuchyně pro labužníky a poslední Moderní vegetariánská kuchařka. 

Žádné komentáře:

Okomentovat