čtvrtek 23. ledna 2020

Lars láme kosti

Název: Lars láme kosti
Autor: Daniel Gris
Nakladatelství: Mystery Press
Rok vydání: 2019 
Počet stránek: 240









Celkové hodnocení: ****



Prvotina Daniela Grise Říkají mi Lars mě hodně bavila. Plešatý, namakaný, pokérovaný bývalý policista a současné soukromé očko v ní řešil zapeklitý problém s vdanou paničkou a obstarožním seladonem. Byl to krásný béčkový román plný noir prvků a já si díky němu dokonale vypláchla mozkové závity. Proto jsem neváhala a přes Vánoce jsem relaxovala s volným pokračováním Lars láme kosti.

Oč tedy běží tentokrát? Larsův bývalý parťák, Major, vede nahrávací studio a jeho mladá popová klisnička Laura B.Itch potřebuje dohled. Šílený fanoušek jí píše nepěkné dopisy a její šéf má obavy, že některé z hrozeb vyplní. Z namakaného bouráka Larse se tak přes noc stane babysiter v utajení. Tvrdý rocker si s popovou hvězdičkou si nejdřív moc nesednou do noty, ale co by jeden neudělal pro starého kamaráda....


"Viděl jsem ji do tý doby jen na fotkách a v klipech, ani tak ale nebylo těžký udělat si o ní obrázek. Teď ho už jen dokonale podtrhla. Tohle byla divoká kočka. Tím nemyslím jen tu její bad ass image, kterou měla pro svý okolí. Roky zkušeností mě naučily všímat si jinejch, daleko důležitějších věcí. Očí. Drobnejch gest. Výrazů tváře, který trvaj sotva pikosekundu, ale jsou daleko pravdivější než dokonale nasazená maska.
"Tohle je Lars, kotě."
Teprve tahle Majorova slova ji přinutila vzít mě na vědomí. Sjela mě pohledem, ale co mohla vidět? Taky jen masku. Tuctovýho chlapa. Odrbaný džíny, botasky, sepraný triko. Ruku mi nepodala a já nic takovýho ani nečekal.
"Lars je naše nová posila."
"Jo? Tak to už teď nemám o firmu vůbec žádnej strach."
Už v tu samou vteřinu jsem věděl, že tenhle jedovatej plivanec jí jednou vrátím i s úrokama."
(Str. 44-45)


Začátek byl hodně slibný a vše ukazovalo na klasickou zápletku, kdy se hlavní hrdinové nejdřív nesnášejí a na konci si vášnivě okusují hlavy. Co si budeme vykládat, dopadne to dle očekávání, ale cestička ke šťastnému konci bude klikatější než se na první pohled může zdát. 

Postava Larse nedoznala od prvního dílu nijak zvlášť výrazného vývoje. Pořád je to drzý, hubatý, samolibý alfa samec s křehkou duší rockového bubeníka. Chlap na zábavu i do nepohody, který vás pobaví i zahřeje, ale prát spodky byste mu nechtěli. Teda alespoň já ne. Na druhou stranu alespoň víte, co můžete čekat.

Novinkou byl jeho protějšek, hudební hvězdička a pěkně divoká kočka Laura. I když se zpočátku jevila jako rozmazlená fiflena, časem vám došlo, že je to chytrá holka, která i přes nejrůznější nectnosti ví co chce. Samosebou že z ní Lars nejdřív lezl po zdi, aby se jí vzápětí mohl plazit u nohou. Co si budeme nalhávat, tak to má být a tak to máme my holky prostě rády a basta. 

Přesto se musím přiznat, že první Lars mě bavil víc. Druhý díl pořád ještě dobře táhl, ale chyběl mi takový ten "wow" efekt. Hlavní hrdina sice poodhalil svoji citlivou, pestře potetovanou duši, ale když mělo dojít na nějaké muchlování, skutek utek. Jako Osobní strážce bez jedinýho pořádnýho francouzáka?! Taky byste to přepli...

Abych nechodila kolem horké kaše a nějak to shrnula. Snaha byla, ale pro čtenáře akčňáka to bylo málo akční a pro čtenáře nemravu zas málo nemravné.  Ani kočka ani pes, a i když hlavní myšlenka nebyla úplně marná a obálka se taky vydařila (kulervoucí), celkové zpracování pokulhávalo jak Žofré za Angelikou. 

Vzhledem k otevřenému konci doufám, že se autor pochlapí a ještě nám ukáže, zač je v Praze sekaná. Moc bych si to přála, protože libových detektivek na odpoutání od reality není nikdy dost.    



Kdy knihu Lars láme kosti rozhodně číst
  • Baví vás drsné hlášky ve stylu noir
  • Potřebujete krapet vypnout a pročistit hlavu
  • Berou vás pokérovaní plešatí rokeři

Kdy knihu Lars láme kosti rozhodně nečíst
  • Očekáváte, že dojde na sex
  • Očekáváte, že dojde na potoky krve
  • Jste skalní fanoušek folku a country


Podobné tituly



O autorovi


Daniel Gris. Odkojen Vltavou, na jejímž břehu byl během jedné soboty a neděle počat. Ve třech letech ho zoufalí rodiče prodali kočovným cikánům, kterými byl již po čtyřech dnech vrácen jako naprosto nezvladatelný.

Na jeho výchově se poté podílelo několik oficiálních i pololegálních institucí. V části z nich se učil zákonům, ve zbytku o tom, jak zákony obcházet. Daniel Gris si postupně pořídil několik manželek různých národností a tvarů, je předpokládaným otcem prozatím nezjištěného počtu potomků.

Má rád hezká auta a rychlé ženy, absint a atmosféru zakouřených barů. V životě vystřídal devatero řemesel a jelikož se smířil s bídou, nakonec se rozhodl pro dráhu spisovatele.


Žádné komentáře:

Okomentovat