neděle 7. ledna 2018

Řešíš/hřešíš

Název: Řešíš/hřešíš
Autor: Anna Linhartová
Nakladatelství: Euromedia Group, k.s. - Ikar
Rok vydání: 2017 
Počet stránek: 456










Celkové hodnocení: ****



Co se jídla týče, prožívají ženy většinou dvě fáze - "pizza, čokoláda, brambůrky, víno a kafe je lepší než sex" se střídá s obdobím "jestli se nepřestanu cpát, nevejdu se už ani do tepláků". No a protože loňské vánoční povalování u televize si i u mě vyžádalo svoji daň, sáhla jsem po kuchařce Anny Linhartové Řešíš/hřešíš.

První co vás na knížce zaujme je celková grafická úprava. Kuchařka je oboustranná a otáčet ji je prostě zábava ;-)


Část Řešíš obsahuje jídla, která si můžete dát i když si hlídáte váhu a z druhé strany, Hřešíš, najdete recepty pro ty, kteří si s kaloriemi hlavu moc nelámou. Osobně mi to přišlo jako celkem povedený nápad a tak nějak mě to pozitivně naladilo k dalšímu listování.

Obsah najdete trošku netradičně uprostřed. Část Řešíš i část Hřešíš je rozdělena do tří jednoduchých sekcí - Snídaně, Hlavní jídla a Dezerty. Svoji speciální podkapitolu v Snídaních  pak mají Vajíčka, Mističky a Shaky.

A teď už k samotnému obsahu. Co stránka, to recept s fotografií (někdy pěkně šílenou). Recepty jsou přehledné, jednoduché, srozumitelné, zvládne je i naprostý začátečník. Trošku mi sice chyběly údaje o kaloriích, době přípravy a počtu porcí, ale snažila jsem se nebýt hnidopich a brát to tak nějak zvesela a s nadhledem. Zbytečně jsem nad tím tedy nedumala a prostě se pustila do testování.


Protože mi svátky daly opravdu zabrat, sáhla jsem nejdřív po  receptu ze sekce Řešíš a k snídani si zkusila dát Jogurt s kořeněným jablkem. Naprosto banální záležitost. Jablko, jogurt, koření, med. Recept mě však zaujal mátou, která se přidává na závěr. Jogurt s čerstvým ovocem občas snídám, ale tuto variantu jsem zatím ještě nezkoušela. Chuť máty dodala pokrmu naprosto geniální svěží tečku a velice mile mě překvapila. Rychlá a lehká kombinace, která vás příjemně nastartuje do nového dne.  



Další jídlo, které jsem připravila, byl Tátův chlebíček. Opět jednoduchý recept s úžasnou variabilitou a svobodou přípravy. Já jsem zvolila kombinaci špaldové mouky, vlašských ořechů, mandlí a burských ořechů. Dají se však kombinovat mouky hrachové, pohankové, rýžové, směsky, prostě co vás napadne. S oříšky a semínky se taky nemusíte držet při zemi. Slunečnicová semínka, dýňová, chia, prostě co vám tak doma padne pod ruku. Chlebíček je slaný a dá se chroupat jen tak, nebo třeba s nějakou pomazánkou. U tohoto receptu se mi líbily především ty nekonečné možnosti. Už se těším, až vyzkouším nějakou novou, vlastní kombinaci. Jen varování - pokud nemáte chlebovou formu s nepřilnavým povrchem, vyložte ji raději pečícím papírem, ať nedopadnete jak já a potupně nedolujete chlebíček nožem.


Každý superhrdina má nějakou slabost a já jsem prostě mlsná. Dá se mlsat a nemít u toho výčitky? Jasně, jen musíte vědět, jak na to. Taková Hruška s tvarohem zažene chutě na sladké natotata. Hruška povařená v brusinkovém džusu s pomerančem a kořením dostala příjemnou nakyslou chuť, kterou dotáhl tvaroh ochucený limetkou a agávovým sirupem. Prostá, osvěžující kombinace, která funguje jako dokonalá sladká odměna po dlouhém dni. Vývar doporučuji nelikvidovat, dá se použít jako výborný základ pro punč (alko i nealko ;-))



No a nebyla bych to já, kdybych si i krapet nezahřešila. Dýňové cupcakes sklidily u mých mlsných kolegyň velký úspěch. Hutné těsto obohacené dýňovým pyré skvěle doplňovala poleva z lučiny, másla a skořice. Všem se dělaly boule za ušima a opět jsem se stala kulinářskou hvězdou kanceláře. Jediné, co bych receptu vytkla, je průvodní fotka. Pánové kuchaři ji určitě ocení, ale zjistit, jak mají cupcaky vypadat, z ní dost dobře nejde. Víc neprozradím a kdo je zvědavý, ať si nalistuje sekci Hřešíš strana 88 a koukne se sám O:-)




Co si budeme nalhávat, nejsem a nikdy nebudu dokonalá, a tak jsem zhřešila ještě jednou. Moji štíhlou linii mají na svědomí Řízky s brkaší. Krůtí prsa obalované v trojobalu s cornflakes místo strouhanky jsem už kdysi zkoušela a žádná velká sláva to nebyla. To jsem je však nesmažila pomalu na másle. Kalorická bomba, ale ta chuť byla opravdu neodolatelná. A pokud si myslíte, že na bramborové kaši nejde už nic vylepšit, tak vám garantuji, že jde. Brambory vařené ve slupce s máslem, smetanou a dotažené trochou soli, pepře, šalvějí a medu mi vyrazily dech. Tohle prostě jednou zkusíte a už nikdy nechcete jinak. 


Kuchařka Hřešíš/hřešíš je přesně to, co slibuje. Jednoduchá a hravá. Nečekejte žádné extrémně složité recepty, nebo nějakou vysokou školu vaření. Číst ji je jako kdyby jste se stavili na kafe u svojí trošku potrhlé kámošky a ona vám mezi řečí doporučila pár kuchařských tipů, co se naučila od mamky. Vaření s ní mě moc bavilo a i když měla kuchařka pár mušek, byla tak příjemně bezprostřední a sympatická, že jsem jí všechno prominula. 




Kdy Řešíš/hřešíš rozhodně číst
  • rádi se v kuchyni bavíte
  • jste začátečníci a v jednoduchosti spatřujete krásu
  • nevadí vám kreativní vaření

Kdy Řešíš/hřešíš rozhodně nečíst
  • jste pokročilý kuchař a hledáte spíš technické výzvy
  • myslíte si, že vaření je vážná věc
  • udržujete v kuchyni striktní pořádek a řád


Podobné tituly



Za příjemné chvilky s knihou děkuji nakladatelství Esence, v jejichž nabídce najdete i knihu Řešíš/hřešíš.



O autorce


Anna Kameníková, rozená Linhartová, (* 21. března 1994 Praha) je česká herečka, dcera české herečky a moderátorky Jitky Asterové. V současnosti studuje herectví na Pražské konzervatoři.
Za vedlejší roli ve filmu Nevinnost byla nominována na Českého lva i Ceny české filmové kritiky 2011.
V červnu 2017 se vdala a přijala příjmení Kameníková po manželovi.
Anna má také svůj malý sen. Kdyby ji herectví ani scenáristika nevyšly, chtěla by se stát šéfkuchařkou, protože, dle svých slov, vaření miluje.

1 komentář:

  1. Dobrý den, kdyby měl někdo zájem, doma knihu mám a prodám. Pište na michalcemper@gmail.com a rád zašlu fotky a cenu.

    OdpovědětVymazat