neděle 28. ledna 2018

Čtenářka

Název: Čtenářka - Moře inkoustu a zlata
Autor: Traci Chee
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2018 
Počet stránek: 403










Celkové hodnocení: ****



Minulý rok, na vánoční blogerské merendě, se mi do pařátků dostal recenzní výtisk knihy Čtenářka s podtitulem Moře inkoustu a zlata. Byla oceněná cenou A School Library Journal Best Book roku 2016 a i když young adult literaturu moc nečtu, byla jsem jednoduše zvědavá a tak jsem si vánoční svátky zpříjemnila trochou fantasy pro mladé dospělé.

Hlavní hrdinkou je dívka Sefia. Žije ve světě, kde knihy a čtení nejsou vůbec běžná věc, ale výsada pár vyvolených. Její rodiče za záhadných okolností přišli o život když byla ještě malá. Společně s tetou Nin žijí jak nomádi, nikde se nezdržují dlouho. Sefia se na cestách naučila stopovat, lovit a taky otevírat zámky. Jednoho dne je však dostihnou záhadní cizinci a Nin unesou. Sefia se ocitne sama a musí se s tím nějak poprat. Kromě boje o přežití a pátrání po únoscích tety řeší Sefia ještě jednu záhadu - co je to za podivný hranatý předmět, který Nin před ní vždy tak pečlivě ukrývala? 


 "Naklonila se ke stránce tak blízko, že se jí div nedotkla nosem a nadechla se její měkké vůně. Nakrčila čelo a snažila se najít správné zvuky, přimět zuby a jazyk, aby pracovaly. Neznělá souhláska, mlasknutí.

TOHLE

Zeširoka se usmála a plácla do papíru dlaní. Řekla to ještě jednou a snažila se zapamatovat pořadí těch tvarů: "Tohle". Další slovo šlo rychleji:

JE

Bylo tam ještě jedno, ale dalo víc práce. Bojovala s jednotlivými kousky, pokoušela se je dát dohromady tak, aby dávaly smysl.
"Ki... kini..."
a pak jí to došlo, docela jasně, vyskočilo to na ni, jako když z hranolu vyletí proužky barevného světla:

KNIHA.

Zopakovala to celé ještě jednou, už jistěji. "Tohle je kniha." Její hlas zněl mezi šepotavými stromy divně, příliš hlučně, ale řekla to ještě jednou, celé dohromady:

TOHLE JE KNIHA."



A to ještě netuší, že když začne číst, začnou se dít neuvěřitelné věci....


Ze všeho nejdřív bych chtěla pochválit obálku. Kombinace zlatavé a černé mě na první pohled okouzlila a líbila se mi, víc jak originál. Vydaná kniha pak bude mít prý třpytivou košilku, takže pastva pro oko zmlsaného knihomola zaručena. Co se mi však nelíbilo, byly otisky prstů, ohořelé stránky, různě se ztrácející text a všelijaké zvláštní snahy o oživení textu a podtržení dramatičnosti děje. Podobné grafické úpravy byly už u Iluminae, ale tam to bylo víc dotažené. Osobně mě to spíš rušilo.

Příběh je vyprávěný z více pohledů a odvíjí se v několika časových rovinách. Prožíváme příběh Sefie, pirátského kapitána Rákose, ostřílené asasínky Tanin, mlčenlivého Lučištníka, zkušeného čtenáře Lona a jeho zabijácké přítelkyně Druhé. Do toho ještě prosakuje příběh, který Sefia čte v knize. Popravdě tak velké množství postav a děj, který se prolíná s magickým světem, byl chvílemi velice matoucí. Pár stránek mi trvalo, než jsem se do příběhu "zakousla". Pak ale začalo do sebe všechno zapadat a i když některé věci nebyly až tak jednoznačné, dalo se hodně vytušit. 

Celkově to bylo zajímavé čtení a příběh mě i přes určité nedostatky, které se u prvotiny dají očekávat, bavil. Nápad se světem, který se dělí na čtenáře a nečtenáře, byl zajímavý. Motiv magické síly slov mi okrajově připomněl Inkoustové srdce. Tajemné síly a takové to "probouzení hrdiny" společně s celkovým vývojem hlavních postav mě taky zaujal. Přesto jsem měla pocit, že to autorka s množstvím vedlejších příběhů a hrdinů trošku přehnala a i když  měly celkem čitelný charakter, chvílemi jsem měla problém se zorientovat, v které části dějové linky se právě pohybuji. 

Knihu Čtenářka bych doporučila už trošku zkušenějším čtenářům, kteří si potrpí na složitější příběhy. Když vytrváte a zvládnete se zorientovat v tom množství osudů, určitě vás knížka nadchne a na konci třeba zjistíte, že se stejně jako já, těšíte na její pokračování.



Kdy knihu Čtenářka rozhodně číst
  • jste mladí (minimálně duchem)
  • máte rádi fantasy
  • milujete příběhy a věříte v sílu slov

Kdy knihu Čtenářka rozhodně nečíst
  • příběhy o mladých vás nebaví
  • dáváte přednost reálným příběhům
  • magie knihy a podobné nesmysly vás nechávají chladnými
Za magický čtenářský zážitek děkuji nakladatelství Fragment, na jejichž stránkách najdete i titul Čtenářka - Moře inkoustu a zlata .



O autorce


Traci Chee je naprostý blázen do slov a všeho, co s nimi souvisí: miluje knižní umění a knihy o umění, poezii i papírové skládanky. Studovala literaturu a tvůrčí psaní na kalifornské univerzitě v Santa Cruz a titul Master of Arts získala na státní univerzitě v San Francisku. Traci vyrůstala v malém městečku, kde bylo víc krav než lidí, a dnes se cítí nejlíp v horách, kde křižuje serpentiny a objevuje skrytá horská jezera. Žije v Kalifornii se svým strašně rychlým psem. Čtenářka je její debut v žánru literatury pro mládež. 

   

2 komentáře:

  1. Povedená recenze :) Čtenářka mě hodně láká a naše obálka se mi také líbí více než originál :) Těším se na ni už jenom kvůli tomu motivu knih :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-) No nebýt tam tolik postav, bylo by to asi lepší...

      Vymazat