úterý 10. října 2017

Divotvůrce

Název: Divotvůrce
Autor: Sebastien de Castell
Nakladatelství: Egmont
Rok vydání: 2017 
Počet stránek: 405







Celkové hodnocení: *****





Znáte ty chvilky, kdy se vám pod rukama všechno sype a nic nevychází tak, jak má? Přidejte si k tomu ukázkovou pubertu, panovačného otce, protivnou mladší sestru, uštěpačnou cizinku, divokou kočkoveverku a špetku magie a Divotvůrce je na světě.

Kellen je patnáctiletý kluk a hormony z něj cákají na všechny strany. Patří do klanu mágů, kteří žijí poblíž "oázy", z které čerpají svoji sílu. S pomocí speciálních tetování, pohybů a kouzelných slov můžou ovládat šest základních druhů magie - železo, oheň, krev, dech, písek a hedvábí. V šestnácti letech musí všichni čarodějové složit zkoušku. Ta se skládá ze 4 úkolů. Když ji nezvládnou, jsou zařazeni do nižší kasty, která mágům slouží. Kellenovi bude 16 let za pár dní a jeho magie je slabá jak čaj. Jenže Kellen se jen tak bez boje nechce vzdát. Už kvůli vysoce postavenému otci a schopnější mladší sestře. A tak vyvádí psí kusy, aby se udržel ve hře.


"Několik zasvěcenců mi zatleskalo. Pochyboval jsem, že si někdo z nich, snad kromě Panahsiho a možná Nephenie, přál, abych Tennata prorazil, ale z mého lidu? Řekněme, že všichni milují vítěze. Dokonce i Tennat se mi uklonil, asi tak zdvořile, jak bych se za daných okolností dalo očekávat. Jeho celkové hodnocení ve zkouškách jsem neohrozil. Každý zasvěcenec měl tři pokusy na to, aby zvítězil v souboji, a on už jich vyhrál několik.
"Dobrá," prohlásil Osia´phest. "přiveďte další dvojici a - "
"Počkat!" přerušil učitele jakýsi hlas a silou větší než nejmocnější kouzlo, jaké jsem si dovedl představit, rozmetal vše, co jsem dokázal i co jsem ještě mohl dokázat. S malou dušičkou jsem sledoval, jak má sestra rázně prochází kolem Osia´phesta, míří ke mě a zastavuje se přede mnou s rukama v bok. "Kellen podváděl," řekla prostě.
Veškeré mé naděje a sny se rázem zhroutily."


Pro své činy je zavržen svou rodinou i klanem a pár dost drsných darebáků mu usiluje o život. Naštěstí však na to nebude sám... 

Kellen je ve svém světě ukázkový lůzr. Nic se mu nedaří jak má, přesto se nevzdává a chová se víc jako chlap,  než kdokoli kolem něj.

Moc se mi taky líbila postava Ferius. Zlobí ho, pošťuchuje, provokuje. Zároveň však ví, kde má své meze. Je v ní síla, bojovnost, rozhodnost. Dalo by se říct, že má v sobě jiskru, která dokáže zažehnout pořádně divoký požár. 

A kočkoveverčák Reichis? Ten chce pro změnu na potkání všem vydrápat oči a ukousnout uši a nos. Jeho prudká povaha a živočišná bojovnost skvěle doplňují často zoufalého Kellena. 

I když na první pohled můžou působit jako hodně nesourodá skupinka, mají dvě věci společné - nikdy se nevzdávají a všichni jsou skoro pořád samá boule a modřina.

Fantasy knížky pro náctileté nejsou moje krevní skupina, přesto mě Divotvůrce bavil od začátku do konce. Napětí, láska, boj za spravedlnost, odhalovaní tajemství, bourání mýtů a předsudků, přidrzlá kočkoveverka, prostě všechno, co má správný trhák obsahovat a ještě něco navíc.

Další velké plus, které jsem u knížky ocenila, bylo, že autor nevystřílel všechny náboje hned na začátek a pár překvapení si nechal i na konec. Bylo tam sice pár nesrovnalostí a lehce krkolomných vysvětlení ohledně magie, ale nebylo toho příliš, aby to nějak zvlášť rušilo. Taky mě zaujal motiv karet, který se vinul celým příběhem a i obálka se hodně povedla. Vystouplé nápisy, to je něco pro mě, na to bych sahala pořád O:-)

Divotvůrce byl pro mě nejen příjemným překvapením, ale taky příčinou toho, že mám o několik šedivých vlasů víc. V knížce najdete tolik bezvýchodných situací, chvilek, kdy máte pocit, že už už přece musí hlavní hrdina chytnout "slinu" a nějak se přetransformovat a nakopat těm darebákům zadky ... a ono nic. Kdykoliv se mi zdálo, že situace nemůže být bezvýchodnější, byla.

Tahle knížka mě jednoduše dostala a jsem neskutečně zvědavá jak si tahle divoká trojka povede dál. Další díl se prý už chystá a hlavní roli v něm sehraje záhadná slepá dívka, takže pokud vás zaujme Divotvůrce tak jako mě, můžeme se těšit společně. 



Kdy knihu Divotvůrce rozhodně číst
  • věříte, že i jeden člověk s dostatečným odhodláním dokáže všechno 
  • jste přesvědčeni, že každá situace má východisko
  • milujete zvířátka s názorem


Kdy knihu Divotvůrce rozhodně nečíst
  • nesnášíte kočky, veverky i kočkoveverky
  • šestnáctiletý hlavní hrdina vás nebere
  • zastáváte názor, že bez draků to není dobrá fantasy


Podobné tituly

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Albatros media, v jejíž nabídce najdete i titul Divotvůrce.



O autorovi


Sebastien de Castell sotva stačil dokončit studium archeologie, když začal pracovat na svých prvních vykopávkách. O čtyři hodiny později zjistil, jak moc vlastně archeologii nenávidí, a zvolil raději kariéru horlivého hudebníka, ombudsmana, interakčního designéra, choreografa bojových scén, učitele, projektového manažera, herce a tvůrce strategie produktů. Jeho jedinou obranou proti nařčení z bezbřehého diletantismu je, že tyto věci dělá opravdu rád a každý z těchto oborů hraje tak či onak určitou roli při jeho psaní. Pevně se brání tomu, aby byl nazýván renesančním mužem, v naději, že ho za takového označí i další lidé.
Na svém kontě má fantasy sérii pro dospělé The Greatcoats, která byla nominována na cenu pro nejlepší fantasy v Goodreads, dostala cenu Gemmell Morningstar za nejlepší prvotinu, The French Prix Imaginales za nejlepší cizojazyčnou práci a cenu Johna W. Campbella pro nejlepšího nového spisovatele.
Žije v kanadském Vancouveru se svou krásnou ženou a dvěma agresivními kočkami.


4 komentáře:

  1. Skvěle napsáno. Knihu mám doma a jsem ráda. Teď po přečtení tvojí recenze ještě víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Hrozně jsem se u ní bavila a moc se těším na druhý díl :-)

      Vymazat
  2. To bych si ráda přečetla :)

    https://zivotplavovlasky.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat