sobota 28. listopadu 2015

Vaříme slané i sladké

Název: Vaříme slané i sladké
Autor: Hedwig Maria Stuberová
Nakladatelství: Euromedia Group k.s.
Rok vydání: 2015 
Počet stránek: 536










Celkové hodnocení: *****



Pro kuchařky mám jednoduše slabost. Proto jsem byla opravdu nadšená, když se mi dostala do rukou kuchařská bible pro začátečníky i pokročilé od Hedwig Maria Stuberové Vaříme slané i sladké.

Jako české hospodyňky nedají dopustit na "Santnerku", německé kuchařky se odvolávají na "Štuberku". Toto je již 43. vydání této skoro legendární kuchařky. Proč se vlastně vydává jedna kuchařka pořád dokola? Inu na trhu se objevily nové potraviny, v kuchyni nové moderní postupy a to co platilo před 57 lety, kdy byla první z této řady kuchařek vydána, je dnes již dávno zastaralé.

Ze všeho nejvíc mi tato kniha připomněla tlustou kuchařku mojí maminky, v které bylo naprosto všechno. Žádné zbytečné celostránkové fotografie, ale pěkně jeden recept za druhým. Kniha je doslova nadupaná kuchařskými radami. Najdete zde jak informace o potravinách a výrobních postupech, tak nepřeberné množství receptů na polévky, předkrmy, hlavní chody, přílohy, dezerty a nápoje. Na konci kuchařky jsou navíc tabulky, podle kterých určíte obsah energie a živin v potravinách a samozřejmě slovníček pojmů a rejstřík.


Ale k samotnému testování receptů. Nejdřív jsem se pustila do něčeho náročnějšího. Mám ráda sladké, ale co opravdu miluji jsou citrony. A když jsem objevila recept na citronový koláč, nemohla jsem odolat. Recept nebyl nijak zvlášť složitý. Zpracovala jsem si a dopředu upekla křehké těsto, které jsem vzápětí naplnila směsí vaječné pěny s cukrem a citronovou šťávou a nechala dopéct. Bohužel jsem udělala 2 chyby - použila jsem větší koláčovou formu než byla uvedená v knize, takže výsledná vrstva krému nebyla tak vysoká a vytáhla jsem pozdě foťák, takže na zdokumentování zbyl už jen kousek. Chuťově byl koláč výborný. Ani sladký, ani kyselý, zkrátka tak akorát.

Protože se kuchařka jmenuje Vaříme slané i sladké, chtěla jsem vyzkoušet i nějaký ten slaný recept. Nakonec jsem si vybrala maso pečené v soli. O tomto způsobu úpravy jsem už slyšela, ale nikdy jsem neměla možnost ho vyzkoušet. Recept byl až směšně jednoduchý a kuchařka navíc slibovala šťavnatý výsledek. Vzala jsem tedy kilo prorostlé vepřové krkovičky a uložila ho do peřinky ze soli a nechala 3 hodiny bez dozoru zvolna péct v troubě. Výsledek? Panebože.... Vždycky jsem měla problém, že se mi maso v troubě vysušilo. Tentokrát jsem z ní vyndala kus nádherně vonícího propečeného šťavnatého zázraku, který se v puse přímo rozplýval. Jako přílohu jsem udělala rychlý bramborový salát. Maso ani na druhý den neztratilo nic ze své křehkosti a studené s chlebem, křenem a okurkami  bylo naprosto famózní.

Vzhledem k tomu, o jak rozsáhlou kuchařku se jedná, pustila jsem se ještě do dalšího pečení. Větrníky z odpalovaného těsta moje děti jednoduše zbožňují. Spousta kuchařek má z těchto nadýchaných zákusků hrůzu. Vymlouvají se, že je jejich příprava moc pracná, nemusí "vyskočit", no zkrátka noční můra. Když však dodržíte pár jednoduchých technologických pravidel, zjistíte, že vlastně není čeho se bát. Těsto podle receptu vyběhlo na jedničku. Větrníky jsem naplnila šlehačkou a jen se po nich zaprášilo.

Ještě mi v ledničce strašil kousek listového těsta. Chtěla jsem udělat něco na zobání k vínu, a tak jsem zkusila sladká srdíčka. U receptu byl krátký foto-návod, podle kterého bylo opravdu jednoduché postupovat. Vtip byl v tom, že se místo mouky na podsypání při vyvalování těsta použil cukr. Plát těsta se 3x přeložil a výsledný váleček se nakrájel na menší kousky, které se kladly řezem navrch na plech. Po upečení jste pak z trouby vytáhli drobné sladké zázraky. Recept si mě získal svou mnohotvárností. Cukr by se dal určitě doplnit například skořicí, nebo by šla udělat slaná varianta se solí a kořením.



Tahle kuchařka je opravdu bible. Jak rozměry, tak obsahem. Najdete v ní nejen recepty, ale i různé další informace týkající se použitých surovin. Od všemožných popisů a fotek bylinek a koření až po rozdělení hovězího nebo vepřového masa.

Zkrátka a dobře, toto je kuchařka, podle které uvaříte naprosto všechno. Navíc má sympatický moderní kabátek. Sice v ní nenajdete nádherné detailní fotky přes celou stránku, o to víc je zde receptů a užitečných informací. Všechny postupy jsou jasně a srozumitelně popsané a nafocené. Jediné, co mi u knihy chybělo je, že u jednotlivých jídel není uvedena náročnost a čas potřebný na zpracování. To však neubírá nic na komplexnosti a rozmanitosti pokrmů, které v knize najdete. Tuto kuchařku bych určitě doporučila začátečníkům a všem, kteří se chtějí naučit vařit klasickou kuchyni. I když i pokročilé a zkušené kuchařky v knize najdou plno výzev.



Kdy knihu Vaříme slané i sladké rozhodně číst
  • rádi jíte
  • chcete se naučit vařit 
  • chcete jen jednu kuchařku, v které najdete všechno

Kdy knihu Vaříme slané i sladké rozhodně nečíst
  • dáváte přednost specializovaným kuchařkám
  • připálíte i vodu na čaj
  • vaření vás obtěžuje

Podobné knihy




Za skvělou kuchařku a neopakovatelný kulinářský zážitek děkuji internetovému knihkupectví Bux.cz, kde si můžete knížku Vaříme slané i sladké pořídit.


O autorovi

Hedwib Maria Stuber je pseudonym dvou dam z Německa Marie Huber a Hermine Hedwig Stumpf, které se specializují na kuchařské knihy. U nás od nich vyšla kuchařka Pečeme sladké a pikantní a Vaříme slané i sladké.


Žádné komentáře:

Okomentovat