úterý 19. září 2017

Sběratel motýlů

Název: Sběratel motýlů
Autor: Dot Hutchisonová
Nakladatelství: XYZ
Rok vydání: 2017 
Počet stránek: 352








Celkové hodnocení: **




Jako malou mě motýli fascinovali. Hrozně ráda jsem je malovala. Líbila se mi jejich křehkost a pomíjivost. Bavilo mě zachycovat složitou strukturu jejich křídel. Někde jsem slyšela, že když se motýl líhne a vy mu pomůžete z kukly na svět, nikdy nebude létat. Proces zrodu a prvotní zápas o život je pro něj naprosto zásadní. Umožní mu vehnat vzduch do žilek na křídlech a správně je vypnout. O přežití bojují i dívky v knížce Sběratel motýlů, která je prvním dílem chystané trilogie.


Příběh začíná ve vyšetřovací místnosti FBI. Agenti Victor Hanoverian a Brandon Eddison vyslýchají Mayu. Mladou, inteligentní a velice odvážnou dívku s vytetovanými motýlími křídly na zádech. Ona a další dívky byla součástí jakéhosi zvrhlého harému záhadného Zahradníka. Ten dívky unášel do svého tajného a od okolního světa zcela izolovaného skleníku, kde si je pro svoji potěchu vydržoval. Společně s Mayou tak postupně rozplétáme příběh zvrácené lásky nejen k motýlům...  


"Je to Callophrys Eryphon," povzdechla si Lyonette. Když jsem se na ni tázavě pohlédla, pokrčila rameny. "Mám to na starosti. Možná je to pak míň hrozné. Já jsem Lycaena Cuprea."
"Já jsem Myscelia Ethusa," dodala Bliss. "Je docela pěkný. Samozřejmě je to příšerné, ale nemusím se na to koukat. S těmi jmény je to nakonec jedno. Mohl by nám říkat A,B nebo raz dva tři a nic by to na věcech nezměnilo. Nauč se na to jméno zareagovat, ale nepředstírej, že k tobě patří. Bude to tak míň zmatené."
"Míň zmatené?"
"No  jasně! Pamatuj si, kdo jsi, a pak to bude jako role v divadle. Když se do toho jména vcítíš, teprve přijde krize identity. Krize identity zase obyčejně většinou vede ke zhroucení, a to tady zase vede k -"
"Bliss."
"Co je? Připadá mi, že to zvládne. Ještě se nerozbrečela, a všechny přitom víme, co dělá, když dokončí tetování."
Byla jako Hope, jen mnohem chytřejší.
"Tak k čemu vede zhroucení?"
"Mrkni se do chodeb, ale nechodila bych tam po jídle."


Obludnost činů jejich věznitele se jen těžko chápe. Na jednu stranu se k dívkám chová s respektem a úctou, na druhou, když se mu některá znelíbí, nebo když dosáhne 21 let, putují do jeho zvrácené sbírky....


Celý příběh je postaven na charakteru hlavní hrdinky. Maya je vylíčená jako velice inteligentní, silná vůdčí osobnost. Holka bez domova, která se od svých 14-ti let protloukala sama. Život na ulici ji naučil, jak zvládnout obtížné situace a tak se hned nesesypala, jako některé jiné dívky. I to byl jeden z důvodů, proč se jí podařilo uniknout. Co všechno musela podstoupit, co všechno tají a co ji stála cesta ke svobodě vám už ale neprozradím.


Popravdě mě ke čtení této knížky nalákalo přirovnání k Mlčení jehňátek. Myslím že víc mimo mísu se nikdo trefit nemohl.

V Mlčení jehňátek policie spolupracuje s uvězněným psychopatem, aby dopadla vraha, který stahuje svoje oběti z kůže a do úst jim vkládá kukly motýlů. Ve sběrateli motýlů si postarší pán tajně vydržuje skupinu oslnivě krásných mladých dívek, kterým tetuje na záda motýlí křídla a pravidelně je znásilňuje, aby pak, až nadejde jejich čas, mohly ozdobit chodby jejich vězení.

Takhle, v hrubých rysech, by tu jistá souvislost byla. Pokud však knížku začnete číst a budete se těšit na ponurou atmosféru a dech beroucí stupňované napětí, které je pro Mlčení jehňátek charakteristické, čeká vás zklamání. Zahradník Hannibalovi nesahal svým šílenstvím ani po kotníčky a v půlce knížky jste zjistili, že vás už ani nemá čím vyděsit.

Námět knihy nebyl zase až tak špatný, ale osobně bych dala přednost trošku reálnějšímu zpracování. Hodně věcí bylo "přitažené za vlasy". Luxusní prostředí skleníku a polonahé dívky děsivou atmosféru Mlčení jehňátek připomínalo opravdu jen velmi vzdáleně. Pro nezkušené "mladé dospělé" to může být opravdu děsivá knížka, ale pro velkou holku, která je navíc fanynkou Toma Harrise, je to hodně slabý čaj.

Přirovnáním příběhu k proslulému románu, a opravdu skvěle zpracovanému filmu, si nakladatel tentokrát moc nepomohl. Možná kdybych dostala knížku bez možnosti srovnání, byla bych nadšenější. I když vztahy mezi dívkami a jejich vyrovnávání se se životem v zajetí byly místy zajímavé, nevyvážilo to celkovou plochost a naivitu příběhu.

I přes pár zajímavých momentů mě knížka celkově nijak zvlášť nenadchla. Ztráta identity v luxusním vězení a stockholmský syndrom většiny dívek mě moc nevyděsil ani nijak zvlášť nedojal.  Možná to bylo vysokým očekáváním, možná jsem už přečetla tolik krváků, že mě jen tak něco nezaujme. Víc než Mlčení jehňátek mi Sběratel motýlů připomínal nějaké zvrácené historky ze soukromého harému.



Kdy knihu Sběratel motýlů číst
  • jste fanoušek literatury YA
  • nevadí vám nereálnost příběhu
  • zajímají vás zvrhlé rodinné sexuální hrátky


Kdy knihu Sběratel motýlů nečíst
  • dáváte přednost příběhům s alespoň nějakou hloubkou
  • jste velký fanoušek Mlčení jehňátek a Toma Harrise vůbec
  • jen tak něco vás nevyděsí




Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Albatros media, v jejíž nabídce najdete i titul Sběratel motýlů.



O autorce


Dot Hutchisonová miluje bouřky, mytologii, historii a filmy, které je možné sledovat opakovaně. Je autorkou YA románu A Wounded Name, který vychází ze Shakespearova Hamleta. Titul Sběratel motýlů získal ocenění Goodreads Choice Awards za rok 2016 v kategorii horor. Další kniha v sérii Sběratel vyjde v roce 2018.


6 komentářů:

  1. Dobrá recenze. Kniha mě láká, ale teď jsem trochu na vážkách. Dneska už jsem četla jednu recenzi a ta vyznívala hodně ve prospěch knihy. Tvoje mě trochu umírnila. Tak si asi počkám ještě na třetí a pak si stejně budu muset udělat vlastní názor :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Mě to bohužel až tak nenadchlo. Stane se. Tak uvidíš, třeba nakonec z ní budeš nadšená, kdo ví ;-)

      Vymazat
  2. Povedená recenze :) Kniha vypadá celkem zajímavě, i když záleží na tom, jak moc je zvrhlá :) Nic ve stylu Mlčení jehňátek jsem dlouho nečetla, tak abych nebyla zaskočená :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diky. Čtivý to celkem bylo, ale přišlo mi to takový naivní, nedotažený a ten závěr.... Asi jsem čekala víc.

      Vymazat
  3. Kniha mě nedávno zaujala na knižním pultu, ale po přečtení této recenze docela váhám. Popravdě úplně tyto knihy nevyhledávám, a tak na mě zapůsobila anotace i obálka knihy, ale zdá se, že obsahově už to taková paráda není... Tak nevím...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě právě nalákalo srovnání s Mlčením jehňátek. Mám ráda psychologický thrillery, ale tohle bylo plochý jak hrudník vietnamské ženy. Číst se to celkem dalo, ale celkově to bylo hrozně slabý.

      Vymazat