úterý 8. ledna 2019

Ms. Marvel

Název: Ms. Marvel
Autor: G. Willow Wilsonová
Nakladatelství: Paseka
Rok vydání: 2018 
Počet stránek: 120










Celkové hodnocení: *****



Alif, neviditelný byl první román, který jsem od G. Willow Wilsonová četla. Zaujal mě především svojí nápaditostí, pestrostí s exotickým nádechem orientu. Byl to takový "arabský matrix" pro teenagery. S technickými termíny a několikaúrovňovým příběhem jsem sice celkem bojovala, ale jedna scéna mi přece jen utkvěla v paměti. Bylo to, když Dína vzala Alifa pod svůj nikáb, aby mu ukázala svůj tajný svět. Na vnitřní straně tradičního oděvu měla totiž našité texty ze zakázaných knih, ilustrace, obrázky. Přišlo mi to nesmírně intimní a potěšilo mě, že i ve světě, kterému vládnou muži, mají chytré odbojné dívky svoje způsoby, které dělají jejich úděl snesitelnějším a které jim dávají naději na vlastní sny. 

Podobné poselství v sobě ukrývá i další dílko Willow Wilsonové, komiks Ms. Marvel. Hlavní hrdinkou je Kamala Khanová, svérázná pákistánská dívka, která žije v americkém Jersey s rodiči, bratrem a starší sestrou. Chodí na střední školu, miluje americkou kulturu a cítí se tak trochu rozpolcená. Stejně jako je pro ni zakázaná propečená slanina, může zapomenout na všechny zábavné stránky západní kultury. Rodiče ji vychovávají v duchu tradic její země. Její spolužáci však žijí naprosto odlišným životem a Kamala jim závidí. Aby zapadla, tajně uteče z domu na zakázanou párty. Ta však nedopadne úplně podle jejích představ a z Kamaly se stane někdo úplně jiný....




Tenhle komiks je zkrátka a dobře klasická "marvelovka" se vším všudy. Na začátku je hrdinka, která není žádný svatoušek, ale zároveň má srdéčko na správném místě. Dojde k nehodně, získá superschopnosti, které zpočátku nedokáže ovládat. Postupně se naučí, jak s nabytými dovednostmi pracovat a začne pomáhat všem, kdo jsou v nesnázích. Udělá spoustu dobrých skutků, ale taky hromadu chyb. Prvoplánová, jednoduchá kostra oplácaná puberťáckou růžovou vatou. Ale proč to měnit, když to funguje?

I přesto má Ms. Marvel určité zajímavé odlišnosti, díky kterým ji hravě odlišíte od klasických superhrdinů. Například hlavní hrdinka je puberťačka a příslušnice málo známé etnické menšiny. Umocňuje to její pocit rozpolcenosti, nutnost najít svoje vlastní já a především mladé čtenářky se tak s ní můžou lehce ztotožnit. 

V příběhu taky nenajdete žádné drastické krvavé bojové scény nebo narážky se sexuálním podtextem. Komiks je určena dětem 12+, takže žádná odhalená ňadra a podobné nemravnosti v něm prostě nejsou.

Nechybí ani hromadu roztomilých vtípků. Kamala vás bude bavit svojí nešikovností, kterou samozřejmě nakonec překoná a stane se z ní celkem schopná superhrdinka.




Taky chválím celkové grafické zpracování. Kvalitní papír, semišová obálka, opravdu zdařilé ilustrace, které jsou snadno čitelné a krásné zároveň. Má je na svědomí Adrian Alphona a jeho obrázky můžete znát například z komiksové řady Runaways.

Ms. Marvel mi přišla jako zajímavý a neotřelý příběh, přesto nejsem cílová skupina a tak jsem se zeptala, co na ni říká moje osmiletá Eliška.


"Nejvíc vtipná byla scéna, když Kamalu postřelili a ona si pak lovila kulku z kalhot. To bylo hodně legrační. Dobrý taky bylo, když se učila jak ovládat svoje schopnosti. Hlavně když jí to nešlo. A taky se mi líbilo prasátko s křídly, které měl  Ironman v náručí (podle mě je to lenochod, ale neshodly jsme se). To bylo táááák roztomilý. Taky bylo super, že kapitánka Marvel měla blond vlasy jako já. Až budu velká, tak chci taky takový kozačky.
Jediný, co mi vadilo, byli Kamalini rodiče a bratr se sestrou. Jak se k ní chovali. Sice to s ní mysleli dobře, ale křičet na ni nemuseli. To není dobře, když rodiče na děti moc řvou. "



Zkrátka a dobře, pokud máte doma holčičku, která až tak moc čtení neholduje, zkuste pro začátek tenhle komiks. Je růžový, není v něm příliš násilí, obsahuje hodně zábavných scén a s hlavní hrdinkou se dá lehce ztotožnit.

Jediné, co bych Ms. Marvel vytkla, je rozsah. Malá ji měla za jedno odpoledne přečtenou a dožadovala se okamžitě pokračování. Tak teď jen tiše doufám, že nakladatelství Paseka nezklame a brzo vyjde další díl a já si budu moct užít další tiché odpoledne.



Kdy si knihu Ms. Marvel rozhodně pořídit
  • máte doma náctiletou slečnu, kterou moc nebaví čtení 
  • rádi čtete komiksy
  • nejste fanoušek krváků


Kdy si knihu Ms. Marvel rozhodně nepořizovat
  • nesnášíte příběhy na pokračování
  • máte pocit, že komiksy jsou jen pro děti
  • máte panický strach okřídlených lenochodů


Za skvělé čtení děkuji nakladatelství Paseka v jejichž nabídce najdete i komiks Ms. Marvel.


O autorce


G. Willow Wilsonová (1982) začala číst superhrdinské příběhy v devíti letech. Vyrostla z ní oceňovaná spisovatelka a scénáristka komiků jako Air, Cairo a především Ms. Marvel. Její román Alif, neviditelný získal prestižní World Fantasy Award. Vydavatelství DC Comics jí svěřilo slavnou Wonder Woman.


Žádné komentáře:

Okomentovat