neděle 8. dubna 2018

Můj soukromý buzynes

Název: Můj soukromý buzynes
Autor: Jan Kraus
Nakladatelství: BizBooks
Rok vydání: 2018 
Počet stránek: 263











Celkové hodnocení: *****






Jan Kraus je zvláštní postavička. Vymyká se jak svým charakteristickým hlasem, tak svojí vizáží. Vždycky vypadal a bude vypadat jako chlap, který si říká o malér, ani nemusí otevřít pusu. Jaký je ale Jan Kraus doopravdy?

Můj soukromý buzynes je upřímný příběh o životě a ze života. O tom, jak se kšeftovalo za komunismu, jak se u nás budoval kapitalismus a taky o tom, jak se dělá showbyznys a především talkshow.

"Během rozhovoru se časy na reakci pohybují v desetinách vteřiny. Mozek hromadí řadu alternativ, z nichž část je krajně nevhodná, část zcela nepoužitelná. A z těch zbývajících se náhle některá samovolně, podvědomě utrhne a vylétne do světa. Stejně jako náhle přijde stav, kdy se není na co ptát. Nevadí, může být. Neměl by ale trvat déle než vteřinu, dvě. Na rozdíl od rozhovoru se sousedem jsou pravidla před publikem krutá.
Rozhovor začíná odpovědí hosta. Každá odpověď je tisíckrát důležitější než připravená otázka. rozhovor není výslech. Moderátora i hosty žene přítomnost diváků, kamer, světel jako instrumentů pro nebývalou koncentraci, pozornost na každou část projevu, gesta, reakci. Odstředí to ze všech kus jejich podstaty, bez ohledu na to, jakou si udělali přípravu. O původních představách ani nemluvě. Rozhovor je ale i nádherná zábava, v poměru ceny a výsledku asi zcela bezkonkurenční."

Celkem mě i překvapilo, že tento výrazný zjev české kinematografie nikdy nevystudoval herectví a v reálu se živil úplně, ale úplně něčím jiným. Podnikal v keramice, dělal účetnictví a daně, organizoval veletrh stavebnictví a mnoho dalších věcí. Zkrátka a dobře Jan Kraus je chlap, který umí devatero řemesel a s určitou dávkou drzosti a štěstí zvládl dojít zatraceně daleko.

Díky této knize jsem se vrátila o pár let zpět. Zavzpomínala si na svoje dětství, boom prvních počítačů, mobilních telefonů, rozněžnila mě příhoda s hodinkami, slzela jsem smíchy u historek od odvodové komise.  Byl to naprosto úžasný výlet, který měl jiskru, hloubku i vtip.

Taky jsem si připomněla Krausův slavný pád na Miss Slovensko. Když jsem si pak četla, jak málo chybělo, aby to celé skončilo velkým fiaskem, musela jsem jen tiše žasnout nad tím, co tento muž všechno dokáže a jak se mu skvěle podařilo zachovat dekorum a tuto nezáviděníhodnou situaci zvládnout.




Musím se přiznat, že u Jana Krause zbožňuji nejen jeho nakřáplý hlas, ale i to, co říká. Má příjemný, chytrý humor a i přes jistou ironickou samolibost, je jeho projev ležérní a nenucený. Můj soukromý buzynes byla radost číst. V hlavě jsem si "pustila" jeho typický chraplák a náramně jsem si čtení užívala. Až mi skoro bylo líto, že jsem na konci.

Jan Kraus je velice silná osobnost s velmi zvláštním životním osudem. Pokud patříte mezi jeho fanoušky, určitě si nenechte tuto knihu proklouznout mezi prsty. Nezjistíte sice žádné senzační drby z jeho intimního života, ale dozvíte se něco víc o hodnotách, které vyznává, o trnité cestě, kterou musel projít, co všechno musel riskovat a jaké bitvy musel vybojovat, než se dostal tam, kde je.



Kdy knihu Můj soukromý buzynes rozhodně číst
  • patříte mezi fanoušky Jana Krause
  • máte rádi příběhy lidí, kteří se prosadili sami a od píky
  • zažili jste komunismus

Kdy knihu Můj soukromý buzynes rozhodně nečíst
  • zajímají vás jen intimní drby z autorova života
  • závidíte všechno všem
  • nesnášíte pořad Uvolněte se prosím...
Za veselý čtenářský zážitek děkuji nakladatelství BizBooks, v jejichž nabídce najdete i knihu Můj soukromý buzynes.



O autorovi


Jan Kraus. Herec, moderátor, publicista, režisér, dramatik a podnikatel. Narodil se v Praze. Jeho otec - novinář a spisovatel Ota Kraus byl za druhé světové války vězněn v Osvětimi. Jan má ještě čtyři sourozence. Nejstarší bratr Ivan se stejně jako on věnuje herectví a dnes žije střídavě v Praze a Paříži.
Jan přitom herectví nikdy nestudoval. Už jako malé dítě uspěl na několika konkurzech a od konce 60. let se začal objevovat v epizodních roličkách ve filmech. Mihnul se například v Herzově Spalovači mrtvol nebo televizním seriálu Záhada hlavolamu.
Po absolvování gymnázia pokračoval v herecké kariéře. Ačkoli se objevil ve spoustě úspěšných projektech a spolupracoval s významnými českými režiséry, nadále dostával většinou jen malé, avšak nezapomenutelné role. Převážně v pohádkách a komediích.
Za zmínku stojí třeba postava darebáka Miky Rouska v Dívce na koštěti, princ Jiří z pohádky Jak se budí princezny, nebo vojín Voňavka v Černých baronech.
V roce 2002 dostal velký prostor ve snímku Andrei Sedláčkové Musím tě svést, kde ztělesnil sobeckého svůdce žen Otu Nýdrleho a zahrál si tu po boku své životní partnerky Ivany Chýlkové.
V posledních letech je Jan Kraus spjatý především s televizní tvorbou. Objevil se v několika seriálech a na ČT moderuje vysoce sledovaný pořad Uvolněte se, prosím!, jenž vyhrál diváckou anketu TýTý pro nejlepší pořad roku.
Jan je otcem čtyř synů. Prostřední David se rovněž pohybuje ve světě showbyznysu, ovšem jako muzikant a zpěvák.


Žádné komentáře:

Okomentovat