úterý 14. dubna 2015

Testováno dětmi


Pro ty, kdo to ještě neví, tak mám dvě děti. Chlapečka Toníka, co chodí do první třídy a holčičku Elišku, která navštěvuje školku. Proto jsem pro knihy, které jsem s dětmi četla, zavedla zvláštní rubriku. Snad v ní najdete i vy špetku inspirace pro čtení s vlastními dětmi.



Dnešní první knížka se jmenuje Zvířátka. Napsala ji Eva Horáková a svými ilustracemi ji doplnila Vendula Hegerová. Vyšla v nakladatelství Portál a spadá do kategorie První čtení.

Knížka je plná krátkých pohádek a příběhů o zvířátkách. Texty odpovídají požadavkům výuky čtení tzv. genetickou metodou, kdy děti čtou a píšou pouze velká tiskací písmena, neslabikují, pouze hláskují. Příběhy jsou proto psány velkými tiskacími písmeny a jsou přiměřeně krátké, aby je děti stihly přečíst během vyučovací hodiny nebo za domácí úkol celé, případně aby vyhovovaly i dětem předškolního věku.


Eva Horáková je učitelka s dlouholetou praxí a je vidět, že svojí práci rozumí. Pro předškoláčky a prvňáčky jsou podobné texty ideální. Krátké příběhy s jednoduchou a vtipnou zápletkou, sympatické barevné veselé ilustrace. Skvělé bylo, že s jednotlivými kapitolami roste náročnost příběhů. Přibývá textu, písmena jsou drobnější. Toníkovi se knížka moc líbila, i když pohádky byly svou zápletkou na jeho věk možná až příliš jednoduché. Sice v jeho škole genetickou metodu nevyučují, ale i tak byla pro něj knížka určitě přínosem. 

Hodnocení: *****




Tonda tento měsíc ještě přelouskal  Staré pověsti české od nakladatelství Fragment. Texty má na svědomí Martin Pitro a ilustrace Antonín Šplíchal. Patří do kategorie obrázkové čtení a je vhodné pro věkovou kategorii +8.

Pověsti zpracované do veselé formy komiksu určitě přitáhnou ke čtení nejednoho kluka. Co stránka to jeden příběh. Veselé obrázky, málo textu, ideální jako první čtení a k nalákání dětí ke knížkám. 


Toníka zaujaly už Staré řecké báje a pověsti. Jména byla pro něj tentokrát snadno vyslovitelná, takže s textem i s pochopením děje neměl nejmenší problém. 






Hodnocení: *****





S Eliškou jsem se pro změnu pustila do klasiky. Dášeňka, čili život štěněte od Karla Čapka je jednou z knížek, které se dají číst snad v každém věku. Tuto publikaci vydalo Ottovo nakladatelství a je určena pro všechny věkové kategorie.

Krásné povídání o příhodách ze života malého štěňátka hrubosrstého foxteriéra, je doplněno pohádkami pro pejsky, které pan Čapek Dášeňce vykládal, a o fotografie malé psí slečny.


Nevím jak vám, ale když si čtu v této knížce, automaticky mi v hlavě naskočí hlas pana Högra. Jako malá jsem si pouštěla na starých gramofonových deskách jím namluvené pohádky a tajně ho milovala. Těšila jsem se, že se pohádka o štěňátku bude líbit i mojí holčičce. Jenže.... Knížka moji panenku, bůh ví proč, moc nezaujala. Některým starším, málo používaným slovním obratům nerozuměla, obrázky se jí taky moc nelíbily.  Na to, jak byla nadšená z pohádek O pejskovi a kočičce, jsem čekala větší úspěch. V Eliščině knižní hitparádě stále ještě vévodí Tři bratři. Kdo ví, třeba si časem k Dášeňce najde taky cestu.

Hodnocení: *****


2 komentáře:

  1. Ahoj, musím říci, že se mi Tvůj nápad moc líbí, protože nenásilnou formou přivádí Tvé děti ke knížce. Inspiraci jsi mi určitě přinesla (ač zatím nemám děti) v technice, kterou jsi nastínila. Knihy jsou moc pěkné a o učení genetickou formou jsem si dnes u Tebe přečetla poprvé. Moc děkuji za Tvůj inspirativní článek, ze kterého jsem si odnesla i nové poznatky.

    OdpovědětVymazat